Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och ISO i automatikprogrammen

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag inser att svaret är givet på min fråga - använd ej automatikprogrammen..... :)

Men - jag var ute i dag och fotograferade i fullt dagsljus vid 12 tiden med min 20D och IS 17 - 85 objektiv. Det var klarblå himmel med mycket ljus. Ändå valde kameran att ställa in ISO 400 när jag körde den på automatikprogramen (upptäckte det när jag kom hem). Hur kan detta komma sig och finns det något trick att få lägre ISO trots att man kör på auto?

Mvh
Bosse

P.s När jag ställde in den manuellt så vald jag ISO 100 och de bilderna blev bättre D.s

Jag är ganska säker på att du inte kan tvinga in den i ett speciellt ISO-läge utan att använda manuella lägena, men är för lat för att kolla i manualen och är tydligen inte ensam?

Mitt tips är: Använd ej automatikprogrammen!

Nej, allvarligt talat... de kan göra en kamera som i stort sett kan göra allt själv utom att komponera bilden, men välja ett vettigt ISO-tal kan åtminstone inte Canon's billigare kameror.
Har märkt detta på mina 10D och 20D men använder väl egentligen aldrig automatläget.

FÖRST: Använd inte automatikprogrammet. Åtminstonde inte den gröna rutan.

Det finns inget riktigt rätt och fel när det gäller ISO-tal, mer än att man ska ha så lågt ISO som möjligt, utan att tiden blir oacceptabelt lång. Men var på skalan som man ska lägga sig är en personlig smaksak. Det beror på mycket, inte minst vilket motiv man vill fånga.

Många automatprogram är gjorda för att få maximalt antal bilder bra. Oskarpa bilder är i det här faller "inte bra". Alltså prioriterar programmmet korta tider, riktigt korta ibland, före lågt ISO.

Jag vet inte vad du fick för slutartid med ditt 17-85. Du skriver inte heller vilken bländare du använt.

Ibland behöver man 1/1000 och ibland kan 1/30 funka fint. Inte lätt för kameran att veta det ju...

/Jens

PS. Använd inte automatprogrammet, så blir det bra! :) DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto