Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och prisfall.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Hur mycket tror ni att 20D har sjunkit i pris om ett halvår? Jag förstår att det blir rena spekulationer, men ändå :)

Varför jag frågar är för att jag har beställt en 20D och som jag väntar på som många andra. Men under väntetiden har jag dock börjat fundera på om jag ska genomföra köpet nu eller vänta tills våren 2005.

Skälet är främst att jag motvilligt har insett att jag inte kommer kunna fotografera så mycket pga att vi nu går in i en mörkare årstid. Jag är inte någon yrkesfotograf eller har något annat yrkesmässigt behov av kameran. Så det kommer bara bli helgerna jag kan "jobba" med den pga mitt arbete (för mörkerfotografering är inte min "grej" ännu).

Ett annat skäl till att jag tvekar är för att det har varit en diskussion här på forumet om barnsjukdomar e t c vilket gör att kameran kanske är mer ”färdig” om ett halvår.

Men frågan är fortfarande – hur pass mycket kan kameran sjunka i pris? För sjunker den inte mer än någon tusenlapp så köper jag nu. För man vill ju gärna ha den……..

Mvh
Bosse

Tror inte den går ned i pris mer än högst 1000:- (om alls) på 6-8 månader..den ligger bra till i pris redan nu.

Hej!
Precis som dig Bo, är jag på gång att köpa en 20D, men har valt att vänta ett halvår, pga

1. Väntar till kvalitetsproblemen löst sig.
2. Det blir ändå inte mycket fotograferat i vinter.
3. Priset kan gärna sjunka en tusing eller två.

Jag tror inte heller att vi kan räkna med några stora sänkningar, men Technikdirekt säljer nu 20D inklusive ett lågbudgetobjektiv (Sigma DC 3,5-5,6/18-50) för strax under 13 000 SEK, så det verkar finnas lite sänkutrymme redan nu.

Skulle jag köpa en 20D idag hade jag gått till en butik eftersom det är lättare för mig att lämna in kameran på byte, reparation etc. Den dagen som Canon fått till en jämn kvalitet på produktionen vågar jag nog beställa över internet.

När det gäller priset så kanske det händer något i samband med PMA-mässan i februari om Canon visar upp någon nyhet som annars kan konkurrera med 20D? Men det är bara mina spekulationer.
mvh Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto