Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D + Sigma EF-500 DG Super?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix Neldemo

Avslutat medlemskap
Har försökt läsa om 300an, men hittar inte riktigt svaret jag är ute efter.
Går det att synka blixten till andra ridån med en 300D? Måste man ha rysshacket för att de skall fungera?

Hej Felix.

Om jag minns rätt,så måste du ha rysshacket för att kunna synka på andra ridån då jag har för mej att det inte finns från början i 300D.

Jag har försökt, men har inte lyckats att synka med andra ridån med min 300d.

Om det är någon som har det så får ni gärna säga hur man gör!

(Tror att jag har det senaste rysshacket)

Mvh

Kristofer

Sigma EF 500 Super plus Canon 300D kan synka på andra ridån genom att trycka på blixtens plusknapp tilldess två pilar visas i blixtens fönster. Jag tycker att detta funkar bra, både med och utan rysshack. Enklast att testa är att ställa kameran på några sekunder. Först kommer förblixt, för blixtljusmätning innan ridå ett. Blixten ska sedan lösa ut på i slutet av exponeringen. Det bör därför kunna ses två blixtar. Inställningen kan inte göras i kameran.

Står det FP i fönstret är High Speed synk vald, vilket gör att blixtsynkronisering kan göras på samtliga av kamerans slutartider.

Som Roland säger kan man göra det med 300D, man stäler in det på blixten och behöver inget rysshack. Även FEC kan ställas in på blixten.

Tack så mycket för svaren, man lär sig nå nytt varje dag. Nu skall jag iväg och jobba så de blir nå pengar i kistan så kan jag köpa blixt sen =)

ANNONS
Götaplatsens Foto