Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

30mm till EOS 40D, Sigma AF30/1,4 eller Canon ef 35/2,0?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Som rubriken antyder; vilket objektiv bör jag välja? Jag vill ha ett objektiv som motsvarar 50mm och har tittat på sigmas AF30/1,4 och canons ef 35/2,0.

Det som talar för sigmaobjektivet är robustheten och de goda optiska egenskaperna. Det som talar mot är att en del har problem med autofokusen.

Är det någon som testat med en EOS 40d? Hur kan objektivet få problem med autofokusen? Är det inte kameran som sköter allt?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men jag behöver fråga vidare på det jag inte förstår...

Staffan

Kantskärpan är nog inte så markant vid vanlig fotografering.

Däremot så har Sigma haft grova problem med att få AF att fungera korrekt på Canon. Hade själv detta objektiv i 1 vecka men skickade tillbaka gluggen pga detta.

Jag skulle utan tvekan satsa på EF 35mm/2.0

Det blir en fin normal (56mm) som går att få hyffsat kort skärpedjup med.. perfekt för porträtt. (nej, jag gillar inte när folk ser ut som pann-kakor i ansiktet)

Dessutom får du mycket mer kvalité.

Robin: Gillar man att studera MTF-kartor istället för att faktiskt TITTA på exempelbilder kanske man skulle fundera över hur roligt man egentligen tycker det är med fotografering.

Staffan: Jag blir förmodligen en aning partisk i detta inlägg, eftersom jag själv skaffat just detta objektiv till min 30D, men jag kan ändå försöka dela mina första intryck av denna glugg:

Testade den i affären (Scandinavian Photo, Mölndal) innan köp och just autofokusen hängde med bra och jag upplevde att det inte alls förekom någon front/bakfokusering. Även i dunkelt ljus hittar autofokusen bra. Bara att slå till.

Jag läste mängder utav recensioner innan jag köpte detta objektiv, och jag tittade även på massor med exempelbilder. Visst, man kanske blir skeptisk, i synnerhet med kommentarer liknande Robins här ovan, men att detta objektiv presterar likvärdigt och ibland bättre vid en jämförelse med optik som är tre-fyra gånger dyrare är ett faktum som kvarstår.

Till priset som Sigmas 30mm kostar får du inte ett bättre objektiv motsvarande 50mm på en 1,6X crop.

Jag är mycket nöjd med mitt exemplar och det är fruktansvärt kul att leka med så kort skärpedjup som denna glugg tillåter.

Edit: Här är en liten utvärdering som jämför Sigmas 30mm med Canons 35mm/2. Tycker det säger en hel del om Sigmaobjektivets styrkor.

http://www.whichlens.com/index.php?..._f1_4_vs_canon_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Jo, jag har läst en hel del recensioner och kommit fram till samma sak. Fungerar det som det skall får man ett riktigt bra objektiv för pengarna. Fungerar det inte som det skall har man problem...

Om jag köper det gör jag det i butik. Jag har alltså möjlighet att prova med mitt eget kamerahus.

Vilka situationer är de känsligaste? Hur skall jag testa objektivet?

Staffan:

Jag vet faktiskt inte vilka situationer detta objektiv skulle vara känsligast i...förmodligen när det är mörkt eller väldigt ljust. Men samtidigt vet jag inte hur mycket man kan kräva av ett objektiv heller.

Har man krävande situationer rent ljusmässigt kanske manuell fokus är att föredra, men jag har då inte hittat något som detta objektiv faller på vad gäller autofokus. Har testat det en del ute i vanligt dagsljus och sen även i lägenheten (här är ganska mörkt på kvällarna, inte så många ljusstarka lampor) men autofokus hänger med bra!

Bra att du kan testa ditt exemplar i affär, känn hur fokusen följer och testa på massa olika små punkter, t.ex. hörn, kanter...se om autofokusen sitter.

Så, det blev ett sigma idag. Inga som helst problem med autofokusen. Den hittar vad den skall hitta och den är snabb. Inget att klaga på med andra ord. :)

Ser att jag är lite sent ute och att du Staffan redan köpt ett Sigma.

Kan bara meddela att jag också köpte ett Sigma (i butik) för 3700kr som funkar kanon till min 40D.

ETT av skälen till att det inhandlades i butik var just att det skulle vara enklare att reklamera vilket jag också läst att andra tyvärr ibland behövt göra. Dessutom lyckades jag förhandla mig till samma pris som jag kunde köpa via internet.

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto