Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d / 400d / d40(x)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor86

Avslutat medlemskap
frågan kring vilken kamera man ska köpa är ju en ständigt återkommande, det är jag medveten om.
jag har sökt runt men tycker inte riktigt att jag hittar svar på de jag önskar..

jo, jag har just nu en Fujifilm Finepix F30.
Tycker väldigt mycket om att fotografera och går därför i tankar kring att sälja den och skaffa en dig. systemkamera.

Canon har ju släppt sin 400d, nån tusenlapp dyrare än 350d. Är det värt steget upp eller håller 350d måttet bra? Vill ju inte känna efter en månad efter köp att jag skulle lagt ut de där extra pengarna och tagit 400d..

Sen har ju nikon också schyssta kameror. d40 resp d40x. är det stor skillnad mellan dessa två?
d40x värdig konkurrent till canons modeller?
Har hört att nikon har bättre sökare.

Kit-objektiven... är de nåt att ha eller gör jag bättre i att köpa kamerahuset och sen ett bättre objektiv? Vill ändå ha ett "all-round" zoom-objektiv till att börja med. Skall till barcelona nu snart med flickvännen, hade vart fint med ett objektiv man kunde använda till lite allt möjligt. Sen är jag även intresserad av makrofotografering då jag håller reptiler och kommer nog köpa mig ett makroobjektiv när jag sparat ihop lite =)

Alla tips och ideér mottages med öppna armar!

Viktor86 skrev:
jag har sökt runt men tycker inte riktigt att jag hittar svar på de jag önskar..

Då har du sökt dåligt! :) Precis de frågor du ställer har diskuterats och besvarats många gånger.

Mvh
Anders

Finns hur mycket som helst om dessa kameror på forumet.

Generellt sett är det två lika kameror. Du blir nog nöjd med vilken som helst rent prestanda mässigt. Det som avgör är smågrejorna och där tycker jag Canon har övertagit. Mer tillbehör och framför allt mer objektiv att välja på.

Jag körde på en 350 istället för den nyare 400 av den enkala anledningen att jag inte behöver mer än 8mp mm. Den största uppgraderingen tyckewr jag är att 400'an har en större LCD display.

Om du mot förmodan skulle tycka sökaren är för liten kan du köpa en förstorings mussla.

ANNONS
Götaplatsens Foto