Annons

350D vs 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Jag är i valet och kvalet att ge upp min 2 år gamla 300D till förmån för en ny lite snabbare (och framförallt svart) skönhet.

Jag har nu lagt några timmar på att försöka jämföra dessa modeller och se vad som egentligen skiljer.

I Canons specifikationer på www.canon.se verkar det ju i princip bara vara storlek, robusthet och LCD-skärm men jag antar att det är mer än så.

Vad skulle ni rekommendera och varför? Vad motiverar prisskillnaden på 5000kr?

5D är för stor för mig, jag är ingen yrkesfotograf och vill inte att folk ska ducka när jag tar fram kameran ;)

OM du vill ha en mindre och lättare kamera (billigare) köp en 350D. Vill du ha en lite större, snabbare och robustare (men även dyrare) köp en 30D. Skillnaden i bildkvalitet är inte så stor, ja kanske möjligheten att köra ISO 3200 då på 30D, du har bara ISO 1600 på 350D.

I ditt fall skulle jag nog gå på en 30D,

Eller gör som jag (har en 350D själv) vänta ett tag till en ytterligare modell ännu bättre än 30D kommer. Du har ju ändå en inte värdelös kamera idag.

Om du behöver fråga vad som motiverar skillnaden behöver du inte motivera skillnaden. Du kan därmed lugnt ta den billigare kameran. Å andra sidan är det kanske svårt att motivera byte från 300D till 350D? Det skulle isåfall innebära att du kommer billigt undan och kan fortsätta ta bra bilder med din 300D...

mvh
jerka

Framförallt är jag ute efter den snabbare DIGIC II processorn men om det är stor skillnad i bildkvalité kan det kanske vara värt att vänta på 30D.

Beror på hur länge du ska ha kameran.
Slutaren hos en 30D håller länge
(100000 exponeringar).
Sökaren är större.
Snabbare sekvenstagning.
Robustare känsla.
9 mot 7 punkters autofukus
Snabbare slutartid

30D är dock inte myyckeet mindre än 5D

30D 144 x 106 x 74 mm

350D 127 x 94 x 64 mm

5D 152 x 113 x 75 mm