Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4 Mpix S45 vs. 5 MPix S50

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hallå alla digitalkunniga!

Har bestämt mig för att komplettera min analoga med en "fick-digital" för lättare hantering. Vill dock ha goda manuella inställningsmöjligheter och har (för tillfället...) fastnat för Canon S50.

Min fråga gäller dock hur motiverat det är att betala ca 1000:- extra för S50 med dess 5MPix jämfört med dess föregångare S45 och 4MPix?

Vad jag förstått så är det absolut enda som skiljer, just denna upplösning, right? Inget annat i funktionsväg eller optisk kvalitet etc?

Jag har inga ambitioner att göra jättestora utskrifter, utan vill mest ha den för att kunna fota MER, utan att ruinera mig på framkallning, och kunna printa ut lyckade foton i....A4-storlek?

Så, öppna era hjärtan och spåna fritt, jag är lite splittrad....minst sagt.

Mvh
//Staffan

Jag har en s40 och den ger mycket bra kopior upp till A4-storlek.
Om du skulle vilja ha en dubbelt så stor utskrift behöver du 4ggr mer pixlar, så en megapixel hit eller dit gör nog varken från eller till.
Bildfilerna blir ju större och ska du enbart ha de på webben, så kommer du ändå vilja sampla ner (förminska) dina bilder.
Så köp s45:an!

Jag har en S45 som jag är mycket nöjd med. Enda nackdelen är att den gärna kunde fått vara lite mindre (läs lättare).

Diskussionen i denna fråga i Canon-forumet på www.dpreview.com har mest handlat om upplösning kontra brus. Vissa hävdar att 5 MP-chipen har en högre brusnivå än 4 MP-chipen (samma chip används av flera kameramärken). Detta skall vara ett av skälen till att Canon G3 inte har 5MP-chipet.

Jag har dock ingen egen uppfattning om detta stämmer eller inte.

Hoppas detta hjälper mer än det förvirrar.

/Johan

Tackar ödmjukast för svaren.

"Still confused, but on a higher level"...

Har alldeles för dålig koll på hur Pixelantal påverkar utskrifter i "min värld". Man skulle ju vilja se en (hyfsat) stor utskrift från en 4MPix jämfört med en lika stor utskrift från 5MPix, för att kunna jämföra.

//S

Har haft en S50 i drygt en vecka och provat lite med olika storlekar på utskrifter och kommit fram till att lägre än 240 pixlar/inch kan man inte skriva ut med bra resultat. Det gör att S50 kan skriva ut högst en 21 x 27 cm bild. På webbsidan http://www.luminous-landscape.com/ läste jag senare att dom hade kommit fram till samma slutsats. Det betyder att du egentligen behöver en sexmegapixelkamera för att få ut en högklassig A4-bild.

Undrar om det är någon mer än jag som fått en S50:a som varit defekt redan från leverans? Så tråkigt nog så befinner sig min kamera på verkstan nu där dom inte ens tagit sig en titt på den på tre dagar! Och då var den ändå trasig från början.

//mats

Har läst om fler som fått defekta S50 från leverans.
Hur märker man det? Är det uppenbara fel som inträffat eller vad?
Jag skulle väl knappt märka om något litet kvalitetsfel med pixlar hit eller dit skulle strula...eller om den exponerade ett halvt steg fel etc. Hur kollar man sånt?

//S

se felen på defekt S50

Det tog faktiskt lite tid att upptäcka de två fel som kameran hade. En slags mörkt klot syns mer eller mindre i himlen, specielt synligt om den är blå. Sedan är det ca. 25 pixlar som är döda och ständigt lyser röda som då syns tydligt först i mörka jämna ytor. Så det gäller att plåta under många olika ljusförhållanden och kontrollera bilderna mycket noggrant.

Titta på bilden här http://www.webbkusten.com/defekt-s50.jpg

Har nu pratat med verkstadchefen och han skall lägga den på teknikens bord direkt, sa han i alla fall. Kameran sattes upp på plats ett i kölistan igår på eftermiddagen, men inget hade hänt alls till 11.00 idag. Har det börja att strula så bruka det fortsätta... Vi få se hur det går, men glädjen är helt borta över att ha köpt den annars mycket bra kameran. Att dom inte byter ut den lika snabbt som dom sålde den är en stor svaghet i kundservicen.

//mats

Grattis, hoppas du slipper fler fel nu då.
Kommer tyvärr inte åt hemsidan du refererar till för att kika på felet. Verkar som servern är nere el.dyl.

//S

Har du en megapixel mer så kan du ju beskära aningen mer i efterhand utan att tappa kvalitet till en kostnad av aningens mer brus i bilden.

Ursäkta min okunnighet... men kan du utveckla det där? Förstod inte riktigt.

//S

Inget konstigt alls. Om du i efterhand ser att bilden borde ha zoomats lite mer så har man "råd" att klippa bort en megapixel men ändå få en bra bild som går att förstora. Det du ska fråga dig är om det är värt pengarna och det lilla extra brus som enligt jämförelser uppstår.

ANNONS
Götaplatsens Foto