Annons

40d - "af-on"?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Att AF-ON-knappen kan användas i Live-View-läget begriper jag. Men när annars är AF-ON bra att ha, vad har jag missat?

/Johan

hansen2 skrev:
Att AF-ON-knappen kan användas i Live-View-läget begriper jag. Men när annars är AF-ON bra att ha, vad har jag missat?

/Johan

Om du inte vill att kameran fokuserar om efter varje kort är den bra typ på natten.

40D har inte autofokus i live-view (till skillnad från t.ex. Nikons nya kameror).

AF-On knappen används t.ex. av fotografer som ständigt har autofokusen inställd på Ai-Servo för att autofokusen inte ska ändras vid avtryck. En annan variant är att man kan ha exponeringslås på avtrycket, utan att fokus för den skull låses.

Jag tycker det är en suverän funktion som Canon av någon obegriplig anledning missat att göra till battergreppet till 40D (om man inte köper det dyra greppet med WiFi-funktion).

Det går alltså att programmera hur AF-ON ska fungera, om det inte framgick.
Den obegripliga anledningen lär väl vara att man lagt ner BG-E2. BG-E2N ska alltså även passa till gamla 20D och 30D, som inte förstår sig på någon AF-ON. Nätverksgreppet är bara till 40D, så där finns inget kompatibilitetsproblem.

AFE skrev:
40D har inte autofokus i live-view (till skillnad från t.ex. Nikons nya kameror).

AF-On knappen används t.ex. av fotografer som ständigt har autofokusen inställd på Ai-Servo för att autofokusen inte ska ändras vid avtryck. En annan variant är att man kan ha exponeringslås på avtrycket, utan att fokus för den skull låses.

AF-ON används för att få autofokus vid LiveView även om spegeln fälls ner under fokuseringen.

Sen kan du flytta på avtryckarens fokusering till AF-ON-knappen med C.Fn IV.1. Där kan du välja några olika funktioner för den, främst kanske inst 1-3 i listan. Själv växlar jag mellan 2 och 3. Mycket praktiskt tilsammasn med AI-Servo, som AFE påpekar. Ett snabbt tryck på AF-On så har du "One shot" och behöver inte bry dej om fokus mer så länge motivet är stilla. Börjar det röra på sej är det bara att hålla in knappen och följa med...AI-Servo.

/Leif

Däremot kan man gärna få skippa skriv-ut-knappen och motivkategorierna (sport, macro, porträtt mfl) i fortsättningen och använda knappen och knapplägena till ngt vettigare istället.

/Johan

hansen2 skrev:
Däremot kan man gärna få skippa skriv-ut-knappen och motivkategorierna (sport, macro, porträtt mfl) i fortsättningen och använda knappen och knapplägena till ngt vettigare istället.

/Johan

Min G9 har också en utskriftsknapp, men på den kameran går det åtminstone att programmera om den knappen till annat :)

elbe skrev:
... Ett snabbt tryck på AF-On så har du "One shot" och behöver inte bry dej om fokus mer så länge motivet är stilla. Börjar det röra på sej är det bara att hålla in knappen och följa med...AI-Servo.

/Leif

Men varför ska man använda AF-ON knappen till detta, varför inte lika gärna avtryckaren? Har man inställt på AI-servo fungerar det väl lika bra med avtryckaren? Eller vad har jag missat...?

light skrev:
Men varför ska man använda AF-ON knappen till detta, varför inte lika gärna avtryckaren? Har man inställt på AI-servo fungerar det väl lika bra med avtryckaren? Eller vad har jag missat...?
Inte om du vill komponera om bilden. Med servon på får du ju inget fokuslås utan kameran letar fokus så länge af-knappen är nedtryckt.

Ett annat alternativ är att stänga av autofokus med AF-knapppen. Det kan ju vara ett alternativ för den som vill att kameran ska fokusera med avtrycket, men ända ha möjlighet att kunna komponera om bilden med Ai-servo.

Det är nog en konfigurering som kan passa många, istället för att AF-knappen inte har någon funktion alls annat än vid live view.

Jag tycker det är båttre att fokusera med tummen man slippper att kameran foksuerar om hela tiden.

Jag tror jag börjar fatta nyttan av AF-ON nu.
Säg att man följer en fågel som flyger och håller ner avtryckaren halvvägs för att få fokus, när man får fokus så trycker du ner helt och kameran matar på med bilder. När man sen släpper avtryckaren så tappar man fokus. Om man istället använder knappen AF-ON så kan man fortsätta följa fågeln med fokus och trycka ner avtryckaren igen för att ta bilder.

Har jag rätt och finns det mer nytta med denna knapp??

// Tobbe

Jag fotograferar en del på orienteringstävlingar. Då är det väldigt vanligt att jag vill följa någon som springer. Alltså servo AF för att få kontinuerlig fokusering, och så tar jag ett antal bilder, då jag vanligtvis inte klarar att få "pangbilder" vid varje avtryck.
Men titt och tätt händer det att det kommer andra tävlande, stolpar, buskar eller annat krafs mellan mig och den jag försöker fotografera. Genom att ha autofokus på separat knapp (vanligtvis flyttar jag det till *, inte AF-ON, så fungerar det på batterigreppet också), kan jag hålla den intryckt när jag vill att kameran ska fokusera, men släppa när det finns något annat i vägen. Gör man inte det skickar kameran ofta fokuseringen bort från huvudmotivet, och sen ska den hitta rätt igen. Det tar tid i onödan.

Man kan också vända på funktionen, så att det blir AF-OFF, som det stod ovan. Då blockerar man autofokus när knappen är intryckt. Dessutom kan man välja om man vill ha exponeringen låst eller ständigt uppdaterad, när avtryckaren hålls nere.

Vill man bara ha kontinuerligt autofokus kan man undvika att släppa avtryckaren mer än till mellanläget, mellan bilderna. Men det är lättare att hålla AF-ON i bottnen än avtrycket halvvägs nere, om det är bråttom/stökigt när man fotograferar. Om man ska trängas med andra åskådare vid ett staket, exempelvis.

AF-On är väldigt användbart inom sportfoto.

Genom att sätta fokus med AF-On-knappen på målisen i ishockey så kan man vara säker på att man har skärpan på honom även om det kommer en massa skit mellan AF-punkten och målisen när man trycker av bilden: http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1203936.htm

I alpin skidsport kan man sätta skärpan på en port innan åkaren kommer och klämma av när åkaren passerar: http://www.fotosidan.se/pools/view/5008/1207235.htm

I volleyboll kan man sätta skärpan på nätkanten innan smasharen hoppar upp och bara klämma av när smash och block hoppar, utan att riskera att få skärpan från väggen bakom bara för att ingen del av motivet befann sig mitt för AF-punkten: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/14304.htm (Översta bilden)

ANNONS
Götaplatsens Foto