Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

50D Strömbrytaren

Produkter
(logga in för att koppla)

alpro77

Ny medlem
Har precis nu i dagarna bytt från 350D till 50D och retar mig på en sak.
Strömbrytaren!
Någon som vet skillnaden mellan ON och översta läget, föutom att man endast kommer åt exponeringskompen i det översta läget.
Tycker även att den är halvjobbig att slå på. 350:an kunde jag starta samtidigt som jag tog den från höften. Kanske en vanesak, jag kan i och för sig ha kameran påslagen innan, men ändå.
I övrigt en superskön ergonomi och skärm. Gillar liveview då jag fotar rätt mycket makro.

Det är inte bara exponeringskompensationen du kommer åt, kör du på manuellt läga används då ratten för att ändra bländarvärde, medans ratten uppe vid avtryckarknappen används för att ändra slutartid. Kör du bara på On funkar inte ratten till att ändra det. Allt står i manualen.

Tycker även att den är halvjobbig att slå på. 350:an kunde jag starta samtidigt som jag tog den från höften. Kanske en vanesak, jag kan i och för sig ha kameran påslagen innan, men ändå.

Ha den på jämt, jag stänger bara av den när jag lägger ner den i väskan efter man varit ute och plåtat, men det är enbart för att sensorrengöringen ska få gå, den går ju när man startar och stänger av. Min gamla 30D stänger jag aldrig av, inte ens när jag tar ur minneskortet, har aldrig haft några problem.

Bra att stänga av den i väskan dock - har plockat upp en varm kamera som hade haft liveview eller bildvisning på och tömt batteriet, trist att komma fram med nästan helt dött batteri.

ANNONS
Götaplatsens Foto