Annons

50mm 1.4 vs 1.2 på 5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska inhandla ett 50mm men väger mellan just 1.4 och 1.2. 1.4 verkar ju vara skarpare enligt jämförelsesidan för gluggar (minns inte adressen, ngn vänlig själ som kan visa?). 1.2 kanske är bättre byggd, men med tanke på prisskillnaden är det bara en avgörande fråga som står kvar: hur är 1.4an på en 21Mp fullformatare gentemot 1.2an kvalitétsmässigt?

Tack på förhand

/Alexander

Ska inhandla ett 50mm men väger mellan just 1.4 och 1.2. 1.4 verkar ju vara skarpare enligt jämförelsesidan för gluggar (minns inte adressen, ngn vänlig själ som kan visa?). 1.2 kanske är bättre byggd, men med tanke på prisskillnaden är det bara en avgörande fråga som står kvar: hur är 1.4an på en 21Mp fullformatare gentemot 1.2an kvalitétsmässigt?

Tack på förhand

/Alexander

Pa 5D mk1 sa tyckte jag att det var en klar markbar skillnad i skarpa, men framfor allt pa kontrast, motljus egenskaper och CA. Sen om det ar vart $1000 extra, ar val upp till var och an. Jag har inte 5D mk2, utan mk1.. Kanske ar det annu storre skillnad med mk2.

Kolla här: http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Jag har båda och använder båda på nya 5D. Jag kan inte säga att den ena är klart mycket bättre än den andra. De är helt enkelt bra på olika saker. Om man ser rent krasst på skärpa, kontrast och färg, så tycker jag att de är likvärdig på stora bländare.

Den största skillnaden är storleken och vikten. Det är inte alltid praktisk att släpa på klumpen med röda ringen på.

Största nackdelen med 50 1.4 är dess känslighet mot stötar framifrån och dess lite oprecisa AF motor som dessutom låter mycket mer än den andra.

Senast ändrad:
www.dpreview.com:s test av 1,4:an visar ju en enastående kvalitet förutom på den största bländaröppningen. 1,2:an ska inte vara skarpare, men färgerna är ju tydligen helt klart bättre. Men skulle inte betala fem ggr priset om jag inte var proffs eller hade obegränsat med pengar. Sen finns ju fokusproblemen med 1,2:an som kan tala emot också, något som ingår i konstruktionen,

ANNONS
Götaplatsens Foto