Annons

5d + 50mm 1,8 II = error?

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Fick precis min 5d och satte på 50mm 1,8 II för att test fota lite. Dock hände något väldigt konstigt. Första kortet går bra men efter att första kortet är taget så fäller inte spegeln ner igen. Enda chansen att få ner den är att ta bort objektivet. Misstänker så klart att spegeln kommer åt objektivet, men så vitt jag vet så ska 50mm 1,8 fungera bra på FF hus. Har testat med mitt 70-200 och det fungerar utmärkt.
Någon som hört om liknande problem?

Mitt 50mm 1,8 II har fungerat utan problem på min 5D.
Det mest troliga är nog att det är din nya 5D som strular :-(
Har det hänt en eller fler gånger? Får du upp något felmeddelande?

Baldwin skrev:

Det mest troliga är nog att det är din nya 5D som strular :-(

Varför är det mest troligt? Jag skulle nog säga att det är lika troligt att det är hans 50 som är problemet. Eller än troligare, kombinationen hans 5D med hans 50.

Har du kollat så att kontakter är okey och rena? Det kan vara en felkälla, kolla kontakterna i huset också.

Jonas

Har inte hunnit testa så mycket men tog en del kort med 70-200 utan några som helst problem men det blir problem med 50mm. Så det tyder ju på att kameran i alla fall inte är helt trasig.

Jag kanske är helt ut och cyklar. Gör som Jonas föreslog och kolla kontakterna på objektivet och kameran. Det kan ju ha hamnat skit där...

Testat lite mer nu och känner mig rätt säker på att det är spegeln som nuddar objektivet. Första kortet går bra med 50mm men det låter lite konstigt från kameran. Kortet efter låter de som att spegeln aldrig kommer ner och det tar väldigt lång tid innan kortet är klart, plus att bilden blir överexponerad. Tiden satt till 1/100 me bilden tar kanske 1s.

Har inte dessa problem på något av mina andra tre objektiv + att 50mm fungerade klockrent på min förra kamera, 400d.

Finns det någon som har hört något om det här problemet, har själv aldrig hört något liknande, men känns ju som att jag måse ha något fel på mitt 50mm.

hubas skrev:
TKortet efter låter de som att spegeln aldrig kommer ner och det tar väldigt lång tid innan kortet är klart, plus att bilden blir överexponerad. Tiden satt till 1/100 me bilden tar kanske 1s/B]

Även om spegeln hindras att komma ner ner borde väl slutaren stänga efter 1/100 s?

Vad kan det vara som får slutaren att hålla öppet så länge att bilden blir överexponerad? Den kan väl inte ta i objektivet?

Min 5D funkar bra med 50/1,8.

mvh
Håkan Åkesson

ANNONS
Götaplatsens Foto