Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mark II brusproblem, Assist Workshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

lifter

Aktiv medlem
Jag har hittat ett problem på min EOS 5D Mark II.
Det syns som ett rutigt brusnät i de mörka partierna i bilder som jag ljusar upp och fenomenet uppträder redan vid ISO200. Jag har kontaktat Scandinavian Photo där jag köpte kameran och de hänvisar mig till Assist Workshop och med handen på hjärtat känns det rätt värdelöst att lämna in kameran på reparation till en underleverantör när jag haft kameran i bara en månad.

Är det rätt? Jag tycker att Scandinavian Photo borde ta tillbaka kameran och ge mig en ny efter som att det uppenbarligen är ett produktionsfel och inte en skada.

Men hur som helst, är det någon som har någon erfarenhet av Assist Workshop i stockholm?
Vad har jag att vänta mig?

Bifogar bilder på fenomenet, 100% crop:
https://dl.dropbox.com/u/2427272/grid_iso.jpg
https://dl.dropbox.com/u/2427272/rut_brus.jpg

Mvh

Det där är inget ovanligt på 5DMk2. Bandningsproblemen har varit kända länge i just de situationer du nämner. Dvs när man ljusar upp mörkare partier.
Det är därför man bör exponera åt höger i Histogrammet.
Så långt åt höger som möjligt utan att bränna ut högdagrarna.
Det är bättre att försöka mörka ner ljusare partier än försöka lyfta de mörka alltså.....

Är det rätt? Jag tycker att Scandinavian Photo borde ta tillbaka kameran och ge mig en ny efter som att det uppenbarligen är ett produktionsfel och inte en skada.

Mvh

Är inte helt säker, men vill minnas att en säljare av en vara har enligt konsumentköpslagen rätt till att försöka laga varan upp till två gånger innan köparen kan kräva en ny vara...

ANNONS
Götaplatsens Foto