Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mark II obrukbar efter byte av minnesgott

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Hade just rest över 20h för att vandra en vecka i sarek och skulle ta första bilden då kameran blev obrukbar efter att jag satt i minneskortet på ett helt korrekt sätt. En pigg som skall gå in i Cf-kortet blev böjt. Lagom kul att släpa på utrustningen och sen fota med iPhone.

Hur fan kan Canon använda sig av den Lagringstypen som är så sårbar på en 20 000 kronors kamera. Finns massor av liknande händelser av de märken som använder cf-kort. Kommer få lämna in kameran på lagning och punga ut några tusen för att få den lagad. Kommer aldrig mer våga byta minneskort igen.

Ja jag stoppade i kortet rätt. Nej det var inget fel på kortet.

Är så jävla besviken

Hade just rest över 20h för att vandra en vecka i sarek och skulle ta första bilden då kameran blev obrukbar efter att jag satt i minneskortet på ett helt korrekt sätt. En pigg som skall gå in i Cf-kortet blev böjt. Lagom kul att släpa på utrustningen och sen fota med iPhone.

Hur fan kan Canon använda sig av den Lagringstypen som är så sårbar på en 20 000 kronors kamera. Finns massor av liknande händelser av de märken som använder cf-kort. Kommer få lämna in kameran på lagning och punga ut några tusen för att få den lagad. Kommer aldrig mer våga byta minneskort igen.

Ja jag stoppade i kortet rätt. Nej det var inget fel på kortet.

Är så jävla besviken

Surt - jag har haft ett liknande problem med CF och en mellanlagringsenhet där "springan" var så grund att den inte gav något stöd. Canon har i alla fall gjort springan så djup det går.
Sen har väl inte kameratillverkarna haft så stort val. CF är det kort som gett bäst läs/skriv prestanda. Vet inte hur XQD kontakten ser ut om den är bättre säkrad mot såna här missöden.

Jag byter inte heller kort om jag inte är tvungen. I och med att det finns olika tjocklekar måste hållaren vara lite "sladdrig" när man använder de tunnaste korten, vilka är de vanligaste nu.

Att man använder CF beror klart på att de har genom tiderna haft bästa prestanda. SD använder Canon där de inte får plats med något annat, och numera i de enklaste kamerorna för att de som köper sådana ofta är vana vid SD.

Jag har också råkat ut för att en pigg har böjt sig i en mellanlagringsenhet, så att kortet inte gick att läsa.. men jag böjde tillbaka piggen igen. Sen funkar det hur bra som helst..

Byte av minneskortsläsare kostar 2500 på intervision. Har nyss råkat ut för samma sak. Dagen innan jag skulle plåta EM-tävling för ett stort magazin..

Stiftdon på en så känslig produkt som CF kort är värdelöst, men så är ju standarden äldst också. Släpskor (CF) är ju den självklara lösningen.
Mitt första CF kort var på 16Mb (!)... Så gammalt är det..

ANNONS
Götaplatsens Foto