Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
5D mkII custom-läge
- Trådstartare Johan P
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Du skall börja med att sätta kameran i det läge du vill ha ex vis Tv och spara ner det på C1. nu har du rätt grundinställning och kan fixa de andra parametrarna och spara på nytt. Det finns kanske listigare sätt men detta kör jag med i alla fall.
Sitter med en ny 5D mkII och funderar över en detalj med custom lägen - C1, C2, C3
Jag kan ändra och spara i princip alla inställningar på kameran under en av dessa lägen,utom standard exponeringsläge - alltså M, B Av och Tv.
Det måste ju gå - vad är det jag missat ?
Johan P
Aktiv medlem
Tack.
Jag började med att göra precis som du beskriver, men när jag sparat ned inställningar i menyn till C1 med kameran inställd på M och sedan vred ratten till just C1 så var standardinställningarna för C1 fortfarande kvar.
Det var då jag istället gjorde alla inställningar med ratten inställd på C1 och sparade - då gick det bättre, men med det lilla problemet att exponeringen alltid var satt till P.
Jag ska göra ett nytt försök med din metod imorgon (kameran ligger på jobbet)
Jag började med att göra precis som du beskriver, men när jag sparat ned inställningar i menyn till C1 med kameran inställd på M och sedan vred ratten till just C1 så var standardinställningarna för C1 fortfarande kvar.
Det var då jag istället gjorde alla inställningar med ratten inställd på C1 och sparade - då gick det bättre, men med det lilla problemet att exponeringen alltid var satt till P.
Jag ska göra ett nytt försök med din metod imorgon (kameran ligger på jobbet)
apersson850
Aktiv medlem
Det du beskriver borde gått. Så fungerar det på min 40D, som också har tre Cx-lägen. Står jag i Tv och sparar det till C2 får jag Tv när jag går till C2.
Trycker jag en gång på INFO kan jag se alla grundlägen för de olika C-positionerna. Alltså C1:Tv, C2:M, C3:M eller vad det nu kan vara.
Trycker jag en gång på INFO kan jag se alla grundlägen för de olika C-positionerna. Alltså C1:Tv, C2:M, C3:M eller vad det nu kan vara.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Jag har en 40D och en 5D mkII och får till det med samma metod. Testa igen.
Johan P
Aktiv medlem
Testade igen och nu fungerade det - vet ej vad som hände igår, det var en kollega till mig som råkade ut för exakt samma sak så vi utgick från att det inte fungerade på det sättet.
Sedan har jag satt energisparläget till 15minuter så att man inte drabbas av "återställnings-problemet"
Tack för hjälpen.
Sedan har jag satt energisparläget till 15minuter så att man inte drabbas av "återställnings-problemet"
Tack för hjälpen.