Annons

5D MKIV 220000 bilder, byta slutare, köra vidare eller sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matchfotografen

Aktiv medlem
Har en 5D MKIV som nu passerat 220000 bilder.
Skärmen fick smaka dörrkarm i en ishall för drygt ett år sen så det är svarta band längst till höger och avtryckaren börjar bli mindre distinkt inte helt oväntat.

Nån som vill göra en kvalificerad gissning vad det kan gå på att byta slutare, avtryckare och skärm?
Är det bättre att bara slumpa iväg billigt och skaffa nytt eller låta den gå tills den dör helt, hur hade ni gjort?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En 1Ds III slutare gick loss på en 5-6000kr för några år sedan. Den i 5DIV är lite enklare men det är ju arbetstid ändå så det är väl rimligt att tro att bara den hamnar däromkring. Med tanke på antal exp och det yttre skicket vet jag inte hur lättsåld den är idag heller. I det skicket är det ju frågan om du inte får betala lika mycket eller mer i repartionskostnad än du får beg för den. Med tanke på det yttre kommer ju en köpare vilja ha rejäl rabatt då man kanske anser att den Oskar när som helst och kamera+reparationskostnad får ju inte kosta mer än att köpa en 5DIV i fint skick. Är det inte lika bra att köra den i botten och sedan ha den som en hyllvärmare? Då jag antar att slutaren funkar nu och det inte är kris varför måste du bestämma nu?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har fast pris på reparationer. Åtminstone när man lämnar in via Scandinavian eller Goecker.

Tror det ligger runt 5000 kr för 5D Mark IV. Så i princip kan du lista allt du vill ha fixar.

Sen har de vissa reservationer för fallskador, men det verkar inte vara så kinkigt, och de kanske inte byter saker som funkar som de ska.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Tack för input!

Den fungerar än så länge så det är väl inte akut att bestämma nåt så direkt. Däremot känns det ju lite som att den inte går hur länge som helst till utan nån åtgärd så därav lite fundering på alternativen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ganska fantastiskt att den har hållit för så mycket. Kameran är avskriven med råge och en reparation med byte av slutare lär kosta för mycket.
Men du bör höra med Canon om ett prisförslag.
Köp inte en ny, köp en R6 i stället.
 

törnan

Aktiv medlem
Får du ett byte av slutare plus de andra reparationerna för 5000:- som froderberg skriver så skulle jag inte tveka en sekund på att lämna in den.
Kameran må ha ett par år på nacken men det är fortfarande en grym kamera och det blir nog svårt att hitta något annat som är bättre för dom pengarna...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Får du ett byte av slutare plus de andra reparationerna för 5000:- som froderberg skriver så skulle jag inte tveka en sekund på att lämna in den.
Kameran må ha ett par år på nacken men det är fortfarande en grym kamera och det blir nog svårt att hitta något annat som är bättre för dom pengarna...
Har svårt att tro att det är så.
Jag hade min 1D-X på verkstad för byte av spegelhus och ljusmätare för något år sedan. Inlämnad hos Goecker. 14 000 gick det på.

5000 var priset för en rengöring och åtdragning av lösa skruvar - om jag hade velat det. Men sånt fixar jag själv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Efter så många bilder ute på fältet borde resten av kameran vara rätt slitet. Knappar och reglage kan börja glappa. Det går ju att hitta fina begagnade kameror som bara gått något tiotal tusen bilder. Jag skulle nog skaffat ett reservhus åtminstone om det är viktigt att få med sig bilder hem.
 

törnan

Aktiv medlem
Har svårt att tro att det är så.
Jag hade min 1D-X på verkstad för byte av spegelhus och ljusmätare för något år sedan. Inlämnad hos Goecker. 14 000 gick det på.

5000 var priset för en rengöring och åtdragning av lösa skruvar - om jag hade velat det. Men sånt fixar jag själv.
Jag har ingen aning men Magnus brukar ha bra koll då, Nikon brukar ta runt 5´ för ett slutarbyte så det känns inte orimligt att Canon tar något liknande.
 
ANNONS