Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/4L IS har käkat jord (zoomring seg)

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hej.
Jag har råkat ut för en liten olycka... kontentan är iaf att 70-200 har badat i jord. ALLT fungerar som det ska MEN zoomringen är seg utemot ytterläget. runt 150mm>200mm upplever jag zoomen som seg, alltså inget skrapande ljud utan helt enkelt seg.

Tror ni att detta kan förvärras? Några erfarenheter?

Ja det kommer sannolikt att förvärras. Har du fått in små stenpartiklar i maskineriet kommer dessa att slita på ytor och lager tills det blir värre. Sanden kommer inte att försvinna.
Dessutom riskerar du att förstöra fukttätningarna helt.
Objektivet är så dyrt och bra att det förtjänar rengöring av proffs. Hör med en verkstad.

Ja det kommer sannolikt att förvärras. Har du fått in små stenpartiklar i maskineriet kommer dessa att slita på ytor och lager tills det blir värre. Sanden kommer inte att försvinna.
Dessutom riskerar du att förstöra fukttätningarna helt.
Objektivet är så dyrt och bra att det förtjänar rengöring av proffs. Hör med en verkstad.

OK. thx mate.
Jo då ska jag sluta försöka vrida runt ringen (idiotiskt av mig att tro att sanden skulle försvinna) och skicka iväg den för rengöring imorgon.

Jo hemförsäkringen ska få täcka både väskan och de båda objektiven + de fem minneskorten som blev mos...

PS: Det är ett sjuhelvetes objektiv... käka lite damm efter att ha blivit överkörd av en baklastare... det är väl ganska lindrigt? ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto