Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 till Nikon, Budget 3000, vad ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

emil-s

Medlem
Efter att ha sett alldeles för mycket fåglar och djur springa iväg när man ska närma sig för att få bra kort så tänkte jag försöka att komma närmare utan att behöva röra på mig... :)

Har en Nikon D300 med ett 16-85 AF-S ED VR, och är på jakt efter ett objektiv som möter upp det.

Har kikat en del på Nikkor AF-S 70-300 ED, och det verkar ju vettigt.
Går ju att få tag på runt 3000 begagnat.
Sen passar ju det till full-format också om man skulle få för sig att skaffa en sådan någon gång...

Men jag tänkte höra med er här om ni har några andra tips, eller något att tänka på först. :)

Nej, det du nämner, AF-S 70-300 VR är bäst med Tamron 70-300 VC på god andraplats med ett par punkter som är bättre än Nikon. Inga andra går att jämföra!

För budget 3000:- så är 70-300VR som är bäst, har för mig att jag såg att ScandinavienPhoto hade två stycken begagnade och då får du 6 mån garanti också.

Mitt 70-300 är just nu vilande, jag använder istället mitt 300/4 (av den gamla typen ligger väl runt 4200:), tycker den ger lite mer, särskilt om man alltid har sitt 70-300 på 300

Ett annat alternativ är Sigma 120-400, är då ett tyngre alternativ så det får man tänka på, den kan man nog också få begagnat för runt 4000:-

Hm, Sigma 120-400 såg ju riktigt intressant ut. Kanske får bli ett sånt istället.
Stort tack för det tipset! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto