Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

7D problem med ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Cmeck

Medlem
Har haft min 7D i ett halvår, köpte demoex (har full garanti) och den har fungerat utmärkt fram tills för någon vecka sedan.
Upplever att det brusar väldigt mycket på låg ISO.
Vid ISO 500 brusar det ungefär lika mycket som det ska göra på ISO 3200 och detta oroar mig.

Har även märkt att det blir "ränder" i bilden, men detta sker bara när jag använder mitt Sigma 18-200 och det har några år på nacken.
(http://cdn05.dayviews.com/97/_u2/_u...eller_bara_iso_De_ar_sa_sjukt_irriterande.jpg)

Jag har inte hört av mig till varken affären jag köpte den eller Intervision, tänkte höra om någon har haft samma eller liknande problem

Bild

Har haft min 7D i ett halvår, köpte demoex (har full garanti) och den har fungerat utmärkt fram tills för någon vecka sedan.
Upplever att det brusar väldigt mycket på låg ISO.
Vid ISO 500 brusar det ungefär lika mycket som det ska göra på ISO 3200 och detta oroar mig.

Har även märkt att det blir "ränder" i bilden, men detta sker bara när jag använder mitt Sigma 18-200 och det har några år på nacken.
(http://cdn05.dayviews.com/97/_u2/_u...eller_bara_iso_De_ar_sa_sjukt_irriterande.jpg)

Jag har inte hört av mig till varken affären jag köpte den eller Intervision, tänkte höra om någon har haft samma eller liknande problem

Vet inte vad du menar med att länka till den bilden?! Vill du ha råd om huruvida din kamera brusar för mycket så få du antingen ladda upp en hel bild eller göra ett detaljutsnitt i 100% visningsläge samt bifoga exifinfo eller åtmintone skriva iso och slutartid och hur din brusreducering är satt i kameran.

I någon annan tråd läste jag att brus i mörka bilder är helt normalt.
Tipset är tydligen att exponera ljusare och sedan göra bilden mörk i efterbehadnling.

Petter ...

-

Till höger ser du isotal, slutartid, bränvidd och bländare.
Den stora bilden i mitten är 100%

Det är väl inget brus som går att se i den? Men bilden är tagen under 30 sekunder. Ser ut som om du har några heta pixlar, men det har alla, om man exponerar så länge.

Vad har du för upplösning på din skärm? Den bilden du lagt upp fyller bara en fjärdedel av min skärm och jag har normallåg upplösning. Jag gissar alltså att din bild inte visar hundra procent utan är en skalning.

Det är väl inget brus som går att se i den? Men bilden är tagen under 30 sekunder. Ser ut som om du har några heta pixlar, men det har alla, om man exponerar så länge.

I bilden är det de vågräta linjerna som går tvärs över bilden som är viktigast.
Och det är inte heta pixlar, det är stjärnor :p

Dumma frågor men får man inte brus av en så lång slutartid?
Ska man slå på "brusreducering för lång exponeringstid"?
Brusreducerar den både i raw o jpg?

Om jag synar bilden mycket noga och bäst med hjälp av förstoringsglas kan jag se en svag randning, men kan detta ha någon betydelse? Jag synade en del av mina egna 7D-bilder och kunde inte se motsvarande i dem. Det här med bandning mm har diskuterats ingående i olika trådar, Mikael Risedal och jag har haft olika åsikter men så kommit fram till att det kan variera ganska så mycket mellan olika kameraexemplar, mitt exemplar är befriat medan andra inte är det. Det lär bero på en konstruktion som är mycket känslig för även små skillnader vid tillverkningen. Om det kan justeras vet jag inte och hur stor tolerans som gäller vet jag inte heller men om det är störande så hör med Canon RCC om åtgärder.

Här syns inte ränderna lika bra.

ISO 100 f/3.5 30sek

Är du helt säker att det är fel i bilden då?
Jag ser också ränderna i din första bild när jag förstorar upp den.
Kan det vara något problem med din bildbvisare/lightroom?
Varför laddar du inte bildfilen så att flera kan titta på den på riktigt?

Petter ...

Hej Caroline!

Anledningen till ränderna är att du dragit alldeles för mycket i kurvan i Lightroom. Bilden har ganska lite information då den är underexponerad. Att dra upp ljusheten och högdagrarna till 100% som du gjort för att försöka ta fram fram mer information gör att bilden "går sönder" på det där sättet. Samma sak om du drar på för mycket fyllnadsljus, för mycket exponering, för mycket intensitet etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto