Annons

A7iii fokuserar konstant i filmläget

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Har precis uppgraderat mig från en gammal A7 till en A7iii o undersöker filmläget lite, men jag har problem med att kameran konstant fokuserar så länge jag har AF igång, har försökt googla runt lite men hittar inte mycket alls. Går det att få att den gör som i fotoläget att enbart fokusera med AF-ON-knappen?
 

Vinterfrid

Medlem
Jag fotar enbart så jag kan inte speciellt mycket om filmläget men spenderade några minuter till att googla och autofokus i video verkar som ett ganska vanligt problem.

Hittade några DPR-trådar, tyvärr med andra Sony-modeller, men förhoppningsvis kan du dra nytta av en del av informationen ändå. Med det sagt så ändras ju en del funktioner från modell till modell, samt vilka funktioner som fungerar samtidigt som vissa andra lägen och inställningar är aktiva.


Där går det att läsa att det endast går att köra AF-C och MF i filmläget. Någon föreslår att ställa om till MF och programmera en knapp till att byta mellan AF/MF, antingen hold eller toggle. Kanske är en acceptabel lösning för dig?
 
ANNONS