Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Actionkamera som Bilkamera rimlig batteritid?

Produkter
(logga in för att koppla)

elcykel90

Ny medlem
Tjena!
Jag har en Denver ACT5051w actionkamera som jag skulle vilja använda som bilkamera utan att behöva koppla in den i 12volt uttaget i bilen. Jag har redan minst en mobil eller surfplatta på laddning och en mobil i radion så jag kan använda Carplay, och då vill jag inte överbelasta bilen med att ansluta ännu fler saker, men jag vill ändå kunna filma framåt när jag kör, så en actionkamera vore ju jätte bra.

Men batteriet håller bara för max 15 minuters filmning.
Tror ni det beror på att det är kallt ute, eller klarar inte "billiga" actionkameror att spela in mer än så?
Det står att den ska klara minst 90 minuter när man läser specifikationer på den, det tror jag inte på, men 15 är kanske lite väl lite?

Vad tror ni? Är det fel på min actionkamera eller ska jag köpa en dyrare modell som klarar av att filma längre tid?

Tar tacksamt emot alla tips :)

Tjena!
Jag har en Denver ACT5051w actionkamera som jag skulle vilja använda som bilkamera utan att behöva koppla in den i 12volt uttaget i bilen. Jag har redan minst en mobil eller surfplatta på laddning och en mobil i radion så jag kan använda Carplay, och då vill jag inte överbelasta bilen med att ansluta ännu fler saker, men jag vill ändå kunna filma framåt när jag kör, så en actionkamera vore ju jätte bra.

Men batteriet håller bara för max 15 minuters filmning.
Tror ni det beror på att det är kallt ute, eller klarar inte "billiga" actionkameror att spela in mer än så?
Det står att den ska klara minst 90 minuter när man läser specifikationer på den, det tror jag inte på, men 15 är kanske lite väl lite?

Vad tror ni? Är det fel på min actionkamera eller ska jag köpa en dyrare modell som klarar av att filma längre tid?

Tar tacksamt emot alla tips :)
Vad menar du med dyr? Hur mycket är du bered att lägga? Det finns Dashcam's för en 1000 lapp och uppåt.

Ett 12 V uttag i en bil är normalt avsett för max 120 W. Det blir rätt många kameror.

Dagens mobiler kan suga åt sig rätt många watt 30-60W är inte ovanligt. Min surfplatta klagar över långsam laddning om den får mindre än 60W och den kan ta mer om laddaren klarar det. Dvs det är inte jättemycket kraft kvar till kameran om uttaget bara klarar 120W.

Dom flesta billaddare brukar dock nöja sig med att ge ut 30W per USB-kabel, men det finns dom som klarar upp till 100W.

USB-C med PD-profil ska klara max 100 W. Sen finns även PD 3.1 som ska klara 240 W.
Men en kamera som sitter där jämnt har ju ett uppladdat batteri mest hela tiden, så den behöver mestadels bara försörjas, inte laddas.

Det beror på vad det är för en, mina GoPros drar slut på batteriet på ett par månader bara genom att existera. Min bil står också oanvänd ett par månader lite då och då.

En dashcam brukar dock ha fördelen att dom startar automatiskt när dom blir strömförsörja. Med mitt minne och tur kan man vara ganska säker på att jag inte startat min actioncam den gången det skulle ha behövts.

ANNONS
Götaplatsens Foto