Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter Sonyglugg på Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

wemme

Medlem
Hejsan!

Jag står i valet och kvalet om jag ska inhandla en Nikon D7000. Problemet är att jag under många år kört Konica Minolta och Sony och nu gå över till ett nytt märke för ju en hel del med sig, inte minst ekonomiskt.

Min fundering är nu följande. Finns det adaptrar att man kan använda Sonys gluggar på Nikonhus?

Om ja vilka fördelar respektive nackdelar är det med att använda en adaptor?

Vad jag har förstått så fösvinner autofokusfunktionen oftast vid användande av adaptor. Men i mitt fall gör det inte något då jag har tänkt använda D7000 huset till rörlig bild.

Bästa hälsningar!

Andreas

Nej, du lär inte kunna använda Sony-objektiv på Nikon.

Nu vet jag inte varför du funderar över Nikon D7000 för filmning; det finns ju minst ett fullgott alternativ från Sony, som fungerar fullt ut med Sonys objektiv, och som dessutom har flera andra fördelar när det gäller att filma. Jag tänker närmast på SLT-modellerna, som till skillnad från alla andra systemkameror har väl fungerande autofokus vid filmning.

Bildkvalitetsmässigt lär det inte finnas något att vinna på att välja Nikon före Sony, så jag förstår inte riktigt vad skälet är till att byta märke. För video ser jag det som ett nerköp.

Nej, du lär inte kunna använda Sony-objektiv på Nikon.

Nu vet jag inte varför du funderar över Nikon D7000 för filmning; det finns ju minst ett fullgott alternativ från Sony, som fungerar fullt ut med Sonys objektiv, och som dessutom har flera andra fördelar när det gäller att filma. Jag tänker närmast på SLT-modellerna, som till skillnad från alla andra systemkameror har väl fungerande autofokus vid filmning.

Bildkvalitetsmässigt lär det inte finnas något att vinna på att välja Nikon före Sony, så jag förstår inte riktigt vad skälet är till att byta märke. För video ser jag det som ett nerköp.

Hejsan!

Tack för inputen! Hittade en sida som förklarade att CCD:erna satt monterade på olika sätt på Sonykamerorna och Nikonkamerorna vilket i stort sätt omöjligör att köra samma gluggar.

Jag var kanske lite otydlig den arla morgonen när jag skrev att kameran enbart ska vara avsedd för rörliga bilder utan självklart så ska det primära vara stillbilder men en stor del även rörligt material vilket jag har fått förklarat för mig att D7000 klarar galant.

Vilken Sonykamera hade du rekommenderat som klarar rörligt fint då (ursäkta om vi är i Nikonforumet) =)

Det kanske ska påpekas att Nikon använder Sony sensorer.

Att det inte går att anpassa optiken beror på anslagsmåttet. Det är bara Canon och de spegellösa kamerorna som man kan sätta de flesta främmande objektiv på och få att fokusera till oändligt.

För video är det framför allt Sonys SLT-serie, α33, α55 och α77 som är bra för video.

En stor fördel jämfört med DSLR är att man fortfarande kan använda titthålssökaren med de kamerorna och inte är bunden till att använda bildskärmen. De har också fasdetekt-AF när man filmar, vilket skiljer dem från alla andra kameror. Just AF under filmning kanske inte är högprioriterat, med tanke på att det kan ge oönskade och oväntade effekter, men det finns.

SLT-kamerorna, precis som spegellösa kameror, har elektronisk sökare, där man ser bilden som hamnar på sensorn. Sökaren fungerar därför också för video. Jag har inte filmat med någon av kamerorna, så jag har inget att säga om deras video, men det finns flera reportage och tester på nätet, bara att leta upp.

Fördelen för den som redan har flera Sony och Minolta AF-objektiv är uppenbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto