Annons

Adaptrar

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Jag undrar lite vad det finns för möjligheter att använda objektiv från andra tillverkare på en EOS-kamera.
Främst är jag nog intresserad av att använda mina gamla nikon-objektiv, men jag är ganska nyfiken på vad det finns för några varianter överhuvudtaget.

Canons hus är något tunnare än dom flesta andra, så möjligheterna är ganska goda. Tex finns adaptrar för användning av Nikon, Leica och Carl Zeiss objektiv.

Adaptrarna är tunna och har inga linselement, vilket gör att man får ut full skärpa från objektiven. Naturligtvis blir det ofta helt manuella inställningar (fokus och bländare).

Lite lustigt i kråksången är att det inte finns objektivlösa adaptrar till Canons egna gamla FD objektiv. Där får man antingen ha en lins i adaptern för att kunna fokusera på oändligt avstånd, eller så blir det utan lins, och då blir adaptern som en liten mellanring (som iofs kan vara bra vid makrofoto).

Adaptrarna är nog främst populära hos dom med FF kamera som vill ha ultimat skärpa ut i hörnen med vidvinkel. Men där kostar också en Zeiss 28:a runt 25.000:-

Jag har precis köpt en tysk Novoflex Nikon-F/EOS-adapter. 1595:- på cyberphoto. Har endast provat den med ett 100/2.8 och det funkar bra, både på en 350D och en EOS3. Endast manuella inställningar (såklart, framför allt eftersom det var ett mauellt objektiv, men även annars).

Kanske lite dyrt när man ser den lilla plåtbiten, men det kan vara kul/bra att köra Nikon-F på en EOS.

Se http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EOS/NIK eller http://www.novoflex.com/english/html/index_e.htm för "mer" information.

Novoflex har även andra adaptrar mellan EOS och XXYZZ

Tack för alla svar! Jag hittade några varianter på photax.se när jag tittade omkring lite. De har en nikon/canon-adapter för ett ganska hyggligt pris. Dock framgår det inte i fall den är till nikons AF- eller MF-objektiv. Så jag undrar om det är samma objektivfattning på båda varianterna? Mina nikon-användande klasskamrater var inte överens i den frågan...

plusminusgurkan skrev:
Tack för alla svar! Jag hittade några varianter på photax.se när jag tittade omkring lite. De har en nikon/canon-adapter för ett ganska hyggligt pris. Dock framgår det inte i fall den är till nikons AF- eller MF-objektiv. Så jag undrar om det är samma objektivfattning på båda varianterna? Mina nikon-användande klasskamrater var inte överens i den frågan...

Det är samma bajonettfattning, men många nyare AF-objektiv saknar bländarring och går i praktiken inte att använda med adapter.

En sak som kan vara värd att tänka på är att det på e-bay finns adaptrar med elektronik i, denna elektronik gör det möjligt att få fokusstöd från autofokusen på samma sätt som EF objektiv i manuellt läge. Själv skulle jag idag inte välja en adapter utan elektronik.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto