Först och främst, vad betyder "INTE"? Vem säger det och är man skyldig enligt lag att följa det intet, eller är det bara ett användaravtal.
Ett brott mot användaravtalet, vad innebär det rent praktiskt/ juridiskt?
Är man enligt lag skyldig att följa ett sådant användaravtal som stipulerar att huruvida man får använda produkten i ett komersiellt syfte?
/M
Nu har inte jag läst EULA:t för studentversionen så jag kan inte svara exakt på frågan.
Men. Avtal skall hållas. När du köper och installerar studentversionen (som inte får användas kommersiellt) ingår du ett avtal med Adobe som du är juridiskt förpliktigad att följa för att få använda programvaran.
Står det att om du producerar material som säljs kommersiellt så har du förverkat din rätt att fortsätta använda programmet skulle det kunna likställas med en piratversion av programmet. Du använder det utan att Adobe "godkänt" det.
Den svenska avtalslagen är ganska lös i sina formuleringar just för att lämna utrymme för den avtalsfrihet som råder i Sverige. Du får i princip skriva vad som helst i ett avtal och det blir bindande för båda parter. Det man som svagare part kan göra är att åberopa 36§ AvtL. som behandlar avtals oskälighet.
Nu kan jag inte tänka mig att ett sådant avtal som gäller studentversionen över huvud taget skulle kunna anses oskäligt. Därför är du tvungen att följa användaravtalet.
Kort sagt är du enligt lag skyldig att följa alla avtal du ingått. Och om du bryter ett avtal brukar det stå vad den andra parten har rätt att göra och oftast också vilket lands rätt som ska gälla. Regleras inte detta i avtalet avgörs det i domstol i säljarens land (tror jag, kommer inte riktigt ihåg).
Sen är det en annan diskussion om man ställer en ren piratversion mot en studentversion som då och då används kommersiellt.
Jag får passa på att lämna en liten brasklapp då jag INTE är särskilt hemma på den internationella rätten.