Annons

Adobe CS student version för komersiellt bruk

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Lite inspirerad av denna tråd om piratnedladdning http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=104591

Vad säger lagen om användande av en studentlicens för komersiellt bruk. Bryter man mot lagen om man behandlar en bild som sedan säljs till kund om man använder en kopia av photoshop som köpts med studentrabatt eller är det bara ett brott mot deras användarvillkor?

En köpt produkt får man väl göra vad man vill med så länge det inte är olagligt?

/M

Det finns 2 varianter en lite billigare som du INTE får använda kommersiellt och en lite dyrare studentversion som du får använda kommersiellt.

Det finns 2 varianter en lite billigare som du INTE får använda kommersiellt och en lite dyrare studentversion som du får använda kommersiellt.

Först och främst, vad betyder "INTE"? Vem säger det och är man skyldig enligt lag att följa det intet, eller är det bara ett användaravtal.

Sedan undrar jag var man kan hitta den andra dyrare versionen? jag sökte runt men hittade bara en version.

som jag ser det är det ett brott mot använda avtalet. Inte mot upphovsrätten.

Ett brott mot användaravtalet, vad innebär det rent praktiskt/ juridiskt?

Exempel:
Det är ett brott mot användaravtalet att instalera MacOSX på PC-datorer men det finns inget stöd i lagen att förbjuda det och många människor kör idag OSX på PC utan att blinka.

Jag förstår såklart det moraliskt fökastliga i att underminera marknadens spelregler. Men jag är framförallt nyfiken på det rent juridiska.

Är man enligt lag skyldig att följa ett sådant användaravtal som stipulerar att huruvida man får använda produkten i ett komersiellt syfte?

/M

Exempel:
Det är ett brott mot användaravtalet att installera MacOSX på PC-datorer men det finns inget stöd i lagen att förbjuda det och många människor kör idag OSX på PC utan att blinka.

Jag förstår såklart det moraliskt förkastliga i att underminera marknadens spelregler. Men jag är framförallt nyfiken på det rent juridiska.

Är man enligt lag skyldig att följa ett sådant användaravtal som stipulerar att huruvida man får använda produkten i ett kommersiellt syfte?

/M

Skall man vara noggrann så finns ju avtalslagen som just reglerar det där med avtal och konsekvenserna av att bryta avtal.
Så nog finns det stöd i lagen för förbud att använda mjukvara i strid med ingångna avtal även om det är en ganska vanlig åsikt att så inte är fallet.Visserligen är det några år sedan jag läste juridik, men så vitt jag vet har inte avtalslagen försvunnit ur Svensk författningssamling.

Först och främst, vad betyder "INTE"? Vem säger det och är man skyldig enligt lag att följa det intet, eller är det bara ett användaravtal.

Är man enligt lag skyldig att följa ett sådant användaravtal som stipulerar att huruvida man får använda produkten i ett komersiellt syfte?

/M
Nu har inte jag läst EULA:t för studentversionen så jag kan inte svara exakt på frågan.

Men. Avtal skall hållas. När du köper och installerar studentversionen (som inte får användas kommersiellt) ingår du ett avtal med Adobe som du är juridiskt förpliktigad att följa för att få använda programvaran.

Står det att om du producerar material som säljs kommersiellt så har du förverkat din rätt att fortsätta använda programmet skulle det kunna likställas med en piratversion av programmet. Du använder det utan att Adobe "godkänt" det.

Den svenska avtalslagen är ganska lös i sina formuleringar just för att lämna utrymme för den avtalsfrihet som råder i Sverige. Du får i princip skriva vad som helst i ett avtal och det blir bindande för båda parter. Det man som svagare part kan göra är att åberopa 36§ AvtL. som behandlar avtals oskälighet.

Nu kan jag inte tänka mig att ett sådant avtal som gäller studentversionen över huvud taget skulle kunna anses oskäligt. Därför är du tvungen att följa användaravtalet.

Kort sagt är du enligt lag skyldig att följa alla avtal du ingått. Och om du bryter ett avtal brukar det stå vad den andra parten har rätt att göra och oftast också vilket lands rätt som ska gälla. Regleras inte detta i avtalet avgörs det i domstol i säljarens land (tror jag, kommer inte riktigt ihåg).

Sen är det en annan diskussion om man ställer en ren piratversion mot en studentversion som då och då används kommersiellt.

Jag får passa på att lämna en liten brasklapp då jag INTE är särskilt hemma på den internationella rätten.

När jag köpte min cs3 studentversion så kollade jag upp hur det var med uppgraderingar.

Om man vill kan man uppgradera från cs3 student till cs4 icke student helt utan extra kostnad....dvs för kostnaden det skulle vara att uppgradera från vanlig cs3 till vanlig cs4.

Så man är inte helt "inmålad" om man har studentversion utan det är ganska billigt att uppgradera sig till fullskalig brukare sas.

Så många bra svar, jag har blivit en lite klokare människa, tack alla.

Skulle vara intressant att läsa igenom avtalet för att se vad de anser sig ha rätt att göra om man skulle åka dit på användande av billiga studentversionen i komersiellt syfte. Men det orkar man nog inte.

//M

ANNONS
Götaplatsens Foto