Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe RGB - sRGB och andra funderingar i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

lifter

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med Adobe Photoshop CS3 och Camera Raw.

Det är såhär att när jag öppnar en .NEF fil i Photoshop CS3 genom Camera Raw som Smart Object så väljer jag att omvandla färgerna till arbetsytans färginställningar (Convert document's color to the working space) så får jag in min RAW bild i Photoshop och då får jag ju den lilla ikonen ikonen på miniatyren i Lager/layersfönstret som gör att jag kan gå tillbaka till mina RAWinställningar och trixa bäst jag vill.

Problemet är att när jag till exempel går in i RAWinställningarna genom ikonen i lagerfönstret och bara trycker OK (utan att ändra någonting) så sker det fortfarande en förändring i bilden när den kommer tillbaka till Photoshop CS3 igen. Färgerna blir lite blekare och bilden blir lite ljusare. Det är precis som att den glömmer att den skall arbeta i Working Space färgerna...

Alternativet är ju att arbeta helt och hållet i Adobe RGB, men när jag då sparar bilden så blir den väldigt blaskig när den kommit upp på webben och inte alls har lite mycket kraft som den hade när jag tittade på den i photoshop. Så.. finns det något sätt att konvertera Adobe RGB till sRGB utan att bilden förändras?

Jag har ett litet problem med Adobe Photoshop CS3 och Camera Raw.

Det är såhär att när jag öppnar en .NEF fil i Photoshop CS3 genom Camera Raw som Smart Object så väljer jag att omvandla färgerna till arbetsytans färginställningar (Convert document's color to the working space) så får jag in min RAW bild i Photoshop och då får jag ju den lilla ikonen ikonen på miniatyren i Lager/layersfönstret som gör att jag kan gå tillbaka till mina RAWinställningar och trixa bäst jag vill.

Problemet är att när jag till exempel går in i RAWinställningarna genom ikonen i lagerfönstret och bara trycker OK (utan att ändra någonting) så sker det fortfarande en förändring i bilden när den kommer tillbaka till Photoshop CS3 igen. Färgerna blir lite blekare och bilden blir lite ljusare. Det är precis som att den glömmer att den skall arbeta i Working Space färgerna...

Alternativet är ju att arbeta helt och hållet i Adobe RGB, men när jag då sparar bilden så blir den väldigt blaskig när den kommit upp på webben och inte alls har lite mycket kraft som den hade när jag tittade på den i photoshop. Så.. finns det något sätt att konvertera Adobe RGB till sRGB utan att bilden förändras?

Inne i CS3

Edit -> Convert to profile -> Välj sRGB

Innan du sparar bilden för webb.

En del webbläsare hanterar inte färgprofiler utan förutsätter att bilden är sRGB, det är därför Adobe RGB ser blaskigt ut i bla Internet Explorer.

Du kan också konverera profilen för en hel massa bilder i ett svep med Image Processor från bridge eller CS3. Enklast är då att markera dom i bridge och köra Tools -> Photoshop -> Image processor.

Jag har mina bilder i Adobe RGB och konverterar till sRGB om jag ska lägga ut dom på webben.

ANNONS
Götaplatsens Foto