Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AE-1 ger nu ljusfenomen i bilden, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej!

För min mors räkning söker jag nu er experthjälp. Hennes fina Canon AE-1 (med standardobjektivet 50mm/1,8 S.C.) har de senaste månaderna ibland tagit bilder som fått en viss defekt i nedre högra hörnet, se bifogad bild.

Det liknar en vanlig motljusreflektion men den är böjd och betydligt kraftigare än vad jag förväntar mig av en sådan. Den uppträder på 3-4 bilder per rulle och ser alltid likadan ut och har samma position. Jag har t o m funderat på om det kan vara nåt som händer före eller efter själva exponeringen... genom sökaren eller pga felaktig slutare etc... men i så fall kanske det är ett standardproblem som några av er känner till?

Har också funderat på om det kan vara objektivets fel. Ibland verkar det inte blända ner så mycket som det borde, men... kan man få såna här bieffekter av det?

Alla tips mottages taxamt!

mvh Mattias, Gbg

Bilagor

• ae1-flare.jpg
    ae1-flare.jpg
    54.4 KB · Visningar: 501
Repa, hårsstrå eller liknande i objektivet eller på filmplanet?

Om kameran hålles normalt kan man leta efter defekten i vänstra övre hörnet, beroende på att kameran ser allt upp och ned.

Om eventuellt skräp, defekt inte ses genom sökaren, kan det vara något som dras fram av spegeln när den fälls upp.

Vid närmare eftertanke. Det är en ljus strimma. Det kanske är bakstycket som inte håller tätt. Dags att byta ut skumgummit som tätar, eller tejpa längs skarven på bakstycket med svart tejp.Den förra lösningen är givitvis mer långsiktig.

Skumgummit i fogarna kan bli dåligt efter några årtionden, så de läcker in ljus. Jag fick lämna in min AE-1 för att fixa det förra året. Det gick på 500 kr har jag för mig.

Du kan förresten se på negativet om det är en ljusläcka. Då går den ljusa (på negativet mörka) strimman ofta ut över kanten på filmen.

ghostganz skrev:Du kan förresten se på negativet om det är en ljusläcka. Då går den ljusa (på negativet mörka) strimman ofta ut över kanten på filmen. [/B]
Aaaah, så smart var inte jag mitt i natten. Det ska kollas upp, tack! :)

(Smuts eller repa eller hårstrå eller nåt annat så pass trivialt är det iaf inte. Och som sagt uppträder det bara på vissa bilder, vilket får det att kännas troligt med ett "handhavandefel" mellan bildtagningarna.)

Den ljusläcka jag hade syntes bara på ett par bilder per rulle och jag upptäckte den först när jag började använda så ljuskänslig film som ISO 800. Det krävdes kanske att man råkade hålla kameran i nån speciell vinkel i direkt solljus för att det skulle lysa in i den.

Precis, det känns som att det är så det kommit till.
Det stämmer även att ljuset nått även utanför bildrutan, dvs det är bakstycket som läcker.

Jag ser att det säljs tätningsskummgummikit för gamla Canonkameror för 5 Euro på eBay... det kanske vore nåt?

/Mattias

Klipp till en liten remsa från några svarta jeans och limma fast där listen ska sitta. Det gjorde jag på min AE-1a och den funkar helt klockrent numera.
/macgyver

Det är ljustätningen på kameran som gett upp. Det är enkelt att fixa själv, Jon Godman säljer satser som fungerar mycket bra. Kostar under hundralappen inkl frakt. Du kan beställa här på ebay
Jag har köpt från honom och kan verkligen rekomendera produkten.

carpelux skrev:
Det är ljustätningen på kameran som gett upp. Det är enkelt att fixa själv, Jon Godman säljer satser som fungerar mycket bra. Kostar under hundralappen inkl frakt. Du kan beställa här på ebay
Jag har köpt från honom och kan verkligen rekomendera produkten.
Tack för tipset, Christer! Jag beställde ett kit från Jon tämligen omgående och är helnöjd med det material han skickade. Mina gamla kameror är som nya!

andersbq skrev:
Tack för tipset, Christer! Jag beställde ett kit från Jon tämligen omgående och är helnöjd med det material han skickade. Mina gamla kameror är som nya!
Najs!
Själv beställde jag tätning+spegeldämpare av samma material för AE-1 från "camerasolution" på tyska eBay, som anlände igår. Både tyskare och billigare: 4,99 Euro + 1 Euro i porto.
Ser fram emot att (inte) se det lysande resultatet!

/mr

Macgyver skrev:
Klipp till en liten remsa från några svarta jeans och limma fast där listen ska sitta. Det gjorde jag på min AE-1a och den funkar helt klockrent numera.
/macgyver
Är du komplett galen?
Svarta jeans har jag aldrig haft. :cool:

/mr

ANNONS
Götaplatsens Foto