Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

AF slutat fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
OK, jag är ingen expert på min D80 (än) men av någon outgrundlig anledning så kan jag inte ändra AF och inte i något läge används autofocus.

Nu är det förvisso lite mörkare på kvällen men nog fan skall jag väl kunna ändra mellan AF-lägena samt se hjälpljus?!

Har jag råkat komma åt någon knapp eller vad är det?
Ursäkta om detta låter dumt men jag är inte bekväm med kameran än och frågar hellre dumt än inte alls.

Lite knepigt att svara på ens egna inlägg men det löste sig. Givetvis hade jag kollat A/M läge både på objektivet och kameran samt plocka bort objektivet och satt tillbaka det men inget fungerade. När jag sedan testade att plocka av objektivet och sätta tillbaka det igen så fungerar det igen. Hrm, glapp?

Nåja, det kanske finns andra som känner igen sig och kan kasta ett ljus över "problemet".

jdandanell skrev:
Lite knepigt att svara på ens egna inlägg men det löste sig. Givetvis hade jag kollat A/M läge både på objektivet och kameran samt plocka bort objektivet och satt tillbaka det men inget fungerade. När jag sedan testade att plocka av objektivet och sätta tillbaka det igen så fungerar det igen. Hrm, glapp?

Nåja, det kanske finns andra som känner igen sig och kan kasta ett ljus över "problemet".

Ja. AF-omkopplaren och drivningen fungerar bara om den lilla "skruvmejselgrejen" för AF-drivningen poppar ut ur kameran. Den fjädrar, både för att man skall kunna byta objektiv (då dras den in ihop med objektivspärren) och för att tillåta manuella objektiv, som inte har någon koppling.

Något säger mig att du har ett Sigma-objektiv? Annars kan det vara ett litet slitage vid lås-spåret på objektivet - både detta och AF-drivningen måste klicka i samtidigt. Ett litet glapp kan göra så bara låset går i.

ANNONS
Götaplatsens Foto