Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Affärside: sälja bilder på deltagare i tävlingar till deltagare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Jag hoppas ni förstår min märkliga rubrik, finns det någon som har erfarenhet av detta?
Jag tänkte mig att om man t.ex. är och fotar på en klubbtävling i t.ex hästhoppning och sedan kontaktar ridklubben och genom dom låter ryttarna köpa action bilder av sig själva från tävlingen i fråga? Vilken sport det är frågan om spelar ju inte så stor roll, det hör ju till saken att folk som t.ex. rider sällan även är amatörfotografer som har utrustning och kunskap för att ta bra bilder som kan förstoras upp till 20x30 med god kvalité och hängas på väggen.

Vad tror ni om detta? är det någon som har gjort något liknande som kan ge mig lite kommentarer kanske på hur man kan gå till väga.

Jag hade tänkt att man kan kopiera upp bilderna i 20x30 och sälja för kanske 200:- det mesta går ju åt till kopieringen men eftersom det för min del är frågan om en hobby så är det ju mest roligt om bilderna kommer till användning. Om det blir ett högre pris tror jag det är svårar för folk att spontanköpa bilderna.

Det du pratar om är vanligt inom t ex bilsport. För att göra nyheten ännu sämmre så brukar man få betala runt en hundring för två stycken kopior som varierar i storlek från 13x18 till 20x30.

Det är med andra ord inget man tjänar några stora pengar på ens med en digitalkamera. Man får nog vara glad om man får ihop till omkostnaderna.

Jag har funderat i liknande banor men finner det inte värt att satsa på.

Mvh
Maverick

Det borde nog folk tycka om. Men du får nog ta och göra en enkel kontaktkopia så man kan se bilderna hur de ser ut innan du förstorar dem.

Ett exempel är ju på de riktigt stora löploppen tex Göteborgsvarvet så sitter det ju ett antal som fotograferar löparna när man kommer imål Jag vet inte om det är många som köper bilderna, men de läggs nuförtiden ut på nätet och så kan man beställa förstoring där. Men det är en kul grej och jag kan nog tänka mig att folk skulle uppskatta en sån sak, men som sagt de vill nog inte köpa grisen i säcken så du får nog ta och visa enkla bilder först så de vet vilken du ska förstora.

Lycka till,

/ Marcus

Jag har varit med på hästtavälingar där det varit en fotograf som fotat och sålt bilder. Fotografen lämnade ut en liten bild (mindre än 10x15) med sina kontaktuppgifter på baksidan.

Jag minns inte vad det kostade eftersom jag inte köpte bilden då den inte var något vidare...

det här är inget ovanligt inom t.ex motorsport... men de som håller på talar väl inte gärna om sina "affärshemligheter" som de har jobbat upp i flera år.... och det har jag full förståelse för...
/Peter W

Det finns ett eller flera företag som plåtar löpare och cyklister på tex. vätternrundan, tjejmilen och sthlm maraton. De finns på nätet men tyvärr så har jag inte adressen.

MVH
Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto