Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AGI fattar hur landet ligger

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Fritt citat

"Samtliga Dslr ger minst lika bra bild för tryck som en scannad mellanformatsdia"

Jepp! Detta har jag sett under minst två år. 6 MP räcker gott för tryck i högklass upp til minst A3. Självklart skall personen bakom kameran och datorn veta hur man tar han om sin rawfil.

Nåväl, det är skönt att grafiska industrins "nerdmagasin" avslutar denna debatt.

Överiga kommentater överflödiga!

uge skrev:
Fritt citat

"Samtliga Dslr ger minst lika bra bild för tryck som en scannad mellanformatsdia"

Jepp! Detta har jag sett under minst två år. 6 MP räcker gott för tryck i högklass upp til minst A3. Självklart skall personen bakom kameran och datorn veta hur man tar han om sin rawfil.

Nåväl, det är skönt att grafiska industrins "nerdmagasin" avslutar denna debatt.

Överiga kommentater överflödiga!

Oj, snacka om att sticka ut hakan! Vill du starta ett nytt världskrig? Eller ge analogfanatikerna kollektiv blodstörtning?

Hur som helst fräscht med lite fakta! Tack, Ulf-Göran!

mvh Janne

Re: Re: AGI fattar hur landet ligger

Loj skrev:
Oj, snacka om att sticka ut hakan! Vill du starta ett nytt världskrig? Eller ge analogfanatikerna kollektiv blodstörtning?

Hur som helst fräscht med lite fakta! Tack, Ulf-Göran!

mvh Janne

Ursäkta att jag dröjt. Suttit i telfon!

Nja!

För det första, jag sticker inte ut hakan, jag citerar branschens husorgan..

Sitter hemma och har inte numret framför mig, men jag kan skriva en mindre uppsats eler två om detta ämne utan att citera AGI. Vad dom nämner som redan är välbekant är renheten i pixlarna, som lätt låter sig interpoleras..
Visst, den teoretiska upplösningen är lägre ( i 6 Mp-husen, inte i typ 1Ds. Sen skall vi bara inte tala om probacks för mellan/stor-format)), men kolla in skuggpartier, tonövergångar osv på en scannad fil så ser du skillnaden. Själv, efter att suttit i åratal med scannade filer så trodde jag inte mina ögon när jag första gången fingranskade min första bild ur min egen (enkla) D 100..

Så, för mig är filmen stendöd. Det har den varit länge nu. Jag jobbar inte med fotografer om dom inte levererar "åkta" digitalt. Och, jag förfasas över kvaliten på scannade filer. (Nu stack jag ut lite)

Det där med renhet i pixlarna fattar jag inte. Jag trodde kornet var viktigt och att det gav karaktär till bilden, på samma sätt som damm och repor gav karaktär till gramofonskivan.

RolandM skrev:
Det där med renhet i pixlarna fattar jag inte. Jag trodde kornet var viktigt och att det gav karaktär till bilden, på samma sätt som damm och repor gav karaktär till gramofonskivan.

Skojarú!
Rent korn då.

Karaktär var ju inte prcis det som diskuterades.
Men visst, det går att damma och repa en digitalbild osså..En cd-aiff-fil osså för den delen.

RolandM skrev:
Jag trodde kornet var viktigt och att det gav karaktär till bilden, på samma sätt som damm och repor gav karaktär till gramofonskivan.
Ja, och vad jag minns så så var ljudkvaliteten i princip brusfri när man ropade. Jag skulle inte ens fundera på att jämföra DET med nutida dito i mobiltelefoner.

Allt var bättre förr!

/G

ANNONS
Götaplatsens Foto