Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agitering resp stand development

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Betr. Filmframkallning sv/v i dosa:

Jag har 2st exponerade FP4, en 135-36, en på 120-spole…
- Tänkte soppa dom samtidigt i D76 1+1 i 23 grader, småbildsfilmen i en tämligen ny Paterson-dosa (den har ju ny “design” jämfört med äldre Paterson-dosor)
…och 6x6-filmen i min gamla Patersondosa (70-tal)…

Vid agiteringen, (vändning upp-och-ner under 10 sek varje minut enl. Massiv Dev Chart - appen) så läcker gamla dosans ”topplock” lite.
- Om jag då istället kör ”stand development”, hur påverkar det framkallningstiden och resultatet?

Jag kommer ju samtidigt att agitera småbildsfilmen i nya dosan, enl Massive dev chart, och eftersom det väl är så att pojkar/män har dålig simultanförmåga…(t ex att gå & tugga tuggummi samtidigt 🧐😎) så får jag väl svårt att hänga med att lira 2 dosor samtidigt…?

Det finns ju oxå en lös ”pinne” som man kan använda för att rotera spiralen inne i dosan under framkallnngen, det kanske duger som agitering? I gamla dosan?

Jag vore tacksam för kommentarer/tips/synpunkter!
/B
 

sodeto

Aktiv medlem
Jag kör också med gamal patersondosor och de läcker alla lite, men bukar nog vända på dosan för det. Jag har satt vanliga gummiband / -snoddar som extra tätning i just under kanten på tätningsringen i dosan. Det hjälper en hel del.

Tommy S
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag kör också med gamal patersondosor och de läcker alla lite, men bukar nog vända på dosan för det. Jag har satt vanliga gummiband / -snoddar som extra tätning i just under kanten på tätningsringen i dosan. Det hjälper en hel del.

Tommy S
Tack Tommy! Det ska jag testa oxå!
/B
 

Makten

Aktiv medlem
Agitering var tionde sekund låter lite för ofta. Kan medföra "blaskiga" negativ som inte får nån vettig lokal kontrast. Stående framkallning kan ge motsatsen, alltså glorior/halos i hårda övergångar mellan mörkt och ljust.

Vitsen med stående framkallning är att framkallaren "tar slut" lokalt där filmen är högt exponerad, och sen händer inte så mycket mer där. Utan istället framkallas lågdagrarna mer. Lite som att lyfta skuggorna i photoshop, med samma eventuellt osnygga resultat om man har otur. Generellt krävs mycket längre framkallningstid.

Svårt att säga nåt exakt om tider, för det beror mycket på framkallare, film och hur du exponerat, samt vilket resultat du vill ha. Du skulle kunna offra en film och ta massor av bilder på ungefär samma sak. Sen kan du (i mörker såklart) klippa upp filmen i kortare snuttar och framkalla dessa på lite olika sätt. Så kommer du se vilken framkallningsmetod som ger vilket resultat.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Agitering var tionde sekund låter lite för ofta. Kan medföra "blaskiga" negativ som inte får nån vettig lokal kontrast. Stående framkallning kan ge motsatsen, alltså glorior/halos i hårda övergångar mellan mörkt och ljust.

Vitsen med stående framkallning är att framkallaren "tar slut" lokalt där filmen är högt exponerad, och sen händer inte så mycket mer där. Utan istället framkallas lågdagrarna mer. Lite som att lyfta skuggorna i photoshop, med samma eventuellt osnygga resultat om man har otur. Generellt krävs mycket längre framkallningstid.

Svårt att säga nåt exakt om tider, för det beror mycket på framkallare, film och hur du exponerat, samt vilket resultat du vill ha. Du skulle kunna offra en film och ta massor av bilder på ungefär samma sak. Sen kan du (i mörker såklart) klippa upp filmen i kortare snuttar och framkalla dessa på lite olika sätt. Så kommer du se vilken framkallningsmetod som ger vilket resultat.
Bra att du förklarar ”stående framkallning” …man lär sig nåt varje dag!/B
 

sodeto

Aktiv medlem
Jag har rätt så bra erfarenheter av standframkallning i Rodinal 1:100 1 timme. Jag har läst nån stans (minns inte var) att det behövs minst 5 ml Rodinal för att framkalla en film. Jag har alltså alltid använt en halv liter färdig framkallare.
Jag brukar börja med 10 lugna svängningar av burken och sedan låter den stå 30 min sedan en svängning och så får den stå i en halv timme till. Endel kallar det här för semistand.
Jag har provat båda alternativen men fastnat för det senare av den anledning att jag några gånger fått negativ med ränder, alltså av "material" som runnit på filmen, i standframkallning. Genom en extra svängning halvvägs har jag sluppit det problmet.

Tommy S.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Betr. Filmframkallning sv/v i dosa:

Jag har 2st exponerade FP4, en 135-36, en på 120-spole…
- Tänkte soppa dom samtidigt i D76 1+1 i 23 grader, småbildsfilmen i en tämligen ny Paterson-dosa (den har ju ny “design” jämfört med äldre Paterson-dosor)
…och 6x6-filmen i min gamla Patersondosa (70-tal)…

Vid agiteringen, (vändning upp-och-ner under 10 sek varje minut enl. Massiv Dev Chart - appen) så läcker gamla dosans ”topplock” lite.
- Om jag då istället kör ”stand development”, hur påverkar det framkallningstiden och resultatet?

Jag kommer ju samtidigt att agitera småbildsfilmen i nya dosan, enl Massive dev chart, och eftersom det väl är så att pojkar/män har dålig simultanförmåga…(t ex att gå & tugga tuggummi samtidigt 🧐😎) så får jag väl svårt att hänga med att lira 2 dosor samtidigt…?

Det finns ju oxå en lös ”pinne” som man kan använda för att rotera spiralen inne i dosan under framkallnngen, det kanske duger som agitering? I gamla dosan?

Jag vore tacksam för kommentarer/tips/synpunkter!
/B
efter första vändningen om man bara lyfter upp kanten på locket lite och släpper ut lite luft, då skall Paterson hålla tätt.
 
ANNONS