Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

AI-modifiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lånar tråden lite...

Jag köpte ett Nikkor-H 85/1,8 som jag tänkte AI-modifiera för att det skulle passa på min D80. Efter en stunds efterforskning på nätet hittade jag den här tråden och lät, liksom trådskaparen, Lars på L-Foto i Vansbro göra det åt mig.

Jag börjar nu undra om jag gjort bort mig och missförstått något totalt. Jag trodde att min kamera efter AI-modifiering skulle kunna avläsa vilket bländarvärde jag ställt objektivet på och sedan använda det för ljusmätning, men det blinkar fortfarande "F--" i displayen (vilket det gör när kameran inte har kontakt med något objektiv) och jag kan bara skjuta helmanuellt. Jag lyckas inte ens skruva på objektivet fullt, utan bara en liten bit innan det tar stopp. Dessutom kan jag som det är nu inte skruva på bländarringen när objektivet är monterat, utan måste ta av objektivet för att byta bländare.
Det blir förstås ohållbart i längden och jag undrar om det är jag som missförstått hela AI-konverteringsgrejen eller om arbetet inte är riktigt gjort?

Tacksam för svar!

Gustav

mig veterligt är det bara Dx00 och Dx som har ljusmätning med AI... Dvs inte d40, d50, d60, d70 och d80 men är inte helt 100% på detta...

bumpe:88 skrev:
mig veterligt är det bara Dx00 och Dx som har ljusmätning med AI... Dvs inte d40, d50, d60, d70 och d80 men är inte helt 100% på detta...

Ok, då är det den informationen jag missat.

Men hursomhelst, det kan väl inte vara av samma anledning som objektivet inte går att skruva på ordentligt? För bajonettfattningen ser väl likadan ut på alla nutida Nikonkameror? Ljusmätningen kan jag leva utan, det är ju bara att kolla på histogrammet, men jag vill gärna kunna ändra bländare utan att plocka av gluggen från kameran...

Om du har konverterat gluggen ordentligt så ska allt fungera utom ljusmätning i helautomatiskt läge, dvs kameran tror att du fotograferar utan objektiv.

Vissa eldre non-ai gluggar har skydd för bakre linselemntet (ststickande metalldelar) som tar i vissa saker inne i kameran på D80. (Jag vet min d40 svälje gluggar som d80 på jobbet inte gör, bla nikkor h.c 50/2...skarpaste gluggen jag någonsin haft på nogon kamera!)

ANNONS
Götaplatsens Foto