Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Aiaf

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Vilken nytta har man av AIAF skälv tycker jag mest bara att det är irriterande.
AIAF= kameran väljer skälv fokuspunkt.

Att kameran själv väljer fokuspunkt kan vara bra för riktigt snabba situationer eller när man väljer att "skjuta från höften". Det blir fel ibland, lite oftare än som borde vara nödvändigt, men jag tycker ändå att funktionen är bra i de flesta fall.
MVH
/JK

Det finns bara en "fördel" med AIAF kameran fokuserar inte där jag vill.

vet inte vilket hus du kör, men på min 1d MKII så tycker jag den är förvånandsvärt bra.. skulle gissa på att ca 85% focuserar den på det jag tycker den skall focusera på.. men det är ju smaksak.. och kan ev. beror lite på vilket hur/hur många focuspunkter man har...

Jag tror 1D MII har samma "AIAF" som den analoga 3:an och i så fall är den överlägsen alla andra Canon kameror. På min 300D är "AIAF" fullständigt värdelös (7 af punkter). Så det beror på kamera !

/ Erik

Robin Gyllander skrev:
Jag använder A710IS
1D är överlägsen även denna. Så mycket att de inte ens går att jämföra. Så Robin du har inte någon nytta av det på din kamera. Jag förstår inte varför de lägger in funktioner som man inte har någon praktisk nytta av.

/ Erik

Jag vet att AIAF inte är bra så jag kör med en punkt i mitten istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto