Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla olika Epsonmodeller (skanner)

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej,
För omväxlings skull inte en tråd om negativskannrar! Jag är ute efter en skanner att skanna gamla foton från slutet av 1800-talet. Håller på med släktforskning.

Epson har ju en himla massa skannrar men dom har ingen produktbeskrivning alls! Vad dåligt
Men jag tänkte i alla fall chansa och fråga er om ni vet bu eller bä om deras modeller?

Vad är det som skiljer en bra och dålig skanner? Är det sensorn som i digitalkamerorna? Eller skanningshastigheten? Upplösningen? Jag har ingen aning när dom gäller skannrar.

Epson Perfection V33 990,00 SEK
Epson Perfection V330 Photo 1.290,00 SEK
Epson Perfection V500 Office 3.999,00 SEK
Epson Perfection V600 Photo 2.990,00 SEK
Epson Perfection V500 Photo 1.849,00 SEK
Epson Perfection V750 Pro 7.890,00 SEK
Epson Perfection V700 Photo 5.890,00 SEK

Är Office-skannrarna för dokument och Photo för bilder antar jag?
Min tanke först var att lägga max 3 000 kr på en skanner. Det skulle i så fall bli V600:an. Är det någon ni skulle valt själva? Eller hade ni tagit någon annan? Eller rentav ett annat märke?

Tror ni det är stor kvalitetskillnad mellan V600 och låt säga V750 för nästan 8 000 kr? Det är ju en balansgång mellan plånboken och kvalitén man vill ha. Men en V600 kanske räcker långt. Vad vet jag.

Hälsningar
Fredrik

De som heter office kan man inte skanna film eller dia med om jag förstått det rätt.
Jag har själv en 750 som jag använder främst till mellan och storformats negativ, jag kör en nikonskanner för småbild. Hur som helst tror jag att det i praktiken skiljer ganska lite i bildkvalitet mellan en 600 och en 700/750. Det som skiljer är nog främst att man kan ladda fler negativ och/eller större negativformat i 700/750. Mellan 700 och 750 består skillnaden i att 750 har ett bättre glas som skall ge mindre reflektioner, om det i realiteten är så stor skillnad vet jag inte. Sedan får man med Silverfast AI till 750 där 700 levereras med Silverfast SE som är betydligt enklare och billigare. 600 levereras vad jag förstår endast med epsons egen programvara.
En länk där det finns tester av 600, 700 och 750:
http://www.photo-i.co.uk/Menus/reviews.htm

Fungerar Silverfast AI till en 600 tror du?

Ska du skanna påsiktsbilder så fungerar EpsonScan helt OK. Jag tror inte heller du kommer märka någon skillnad på skanningarna med Epson 600 eller 750 för påsiktsbilder. De dyrare skannrarna är gjorda för att också kunna skanna film med acceptabelt resultat.

Ska du skanna påsiktsbilder så fungerar EpsonScan helt OK. Jag tror inte heller du kommer märka någon skillnad på skanningarna med Epson 600 eller 750 för påsiktsbilder. De dyrare skannrarna är gjorda för att också kunna skanna film med acceptabelt resultat.

Antar att vi kan kalla fotografierna för påsiktsbilder :p Dvs gamla papperskopior. Inga negativ.
Jag har alltså gamla foton av släktingar som jag ska lägga in i släktforskningsprogrammet så man såg hur dom såg ut.

Men okej det kanske inte är värt att skaffa Silverfast då.

Antar att vi kan kalla fotografierna för påsiktsbilder :p Dvs gamla papperskopior. Inga negativ.
Jag har alltså gamla foton av släktingar som jag ska lägga in i släktforskningsprogrammet så man såg hur dom såg ut.

Alla bilder som ses i reflekterat ljus, som t ex pappersbilder, det är påsiktsbilder. Annorlunda med material som ska ses i genomsikt, med ljuskällan bakom materialet. Då är det genomsiktsbilder, som negativ eller dior. Och för dina bilder tror jag en Epson 600 kommer fungera utmärkt.

Om du inte skall skanna negativ eller dia och inte har höga krav på färgriktighet osv så funkar vilken billig skanner som helst. Jag hade själv en agfa snapscan 1212 (har jag för mig att den hette) och den funkade alldeles utmärkt att skanna påsiktsbilder på. Det finns en hel drös med skannrar för mellan 500 och 1000 kr som jag tror fyller dina behov.

Jag missförstod dig i mitt tidigare svar och trodde att du ville skanna negativ och dia.

ANNONS
Götaplatsens Foto