Annons

Alltför mörka bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardA

Medlem
Hejsan, va o fotade motorcross i helgen och fotade för första gången med dia, Kodaks kodachrome 100 film. Kameran jag använder är en Canon EOS1 med ett 28-105 Sigma objektiv.

Det va en solig och väldigt ljus dag.
Fotograferar hela rullen, och far ned till stan och lämnar in för framkallning. Igår kom bilderna med posten hem till mig, och jag sätter igång att scanna med min Minolta Dimage Scan Dual III. Men jösses! Alla bilder är jättemörka. Jag vet att exponering har varit rätt på de flesta avtryckningarna. Va har jag gjort för fel. Det här va ju jättetråkigt. De flesta bilder blev tagna med solen mot mig men inte direkt i linsen! Kan detta vara en orsak? Som sagt har jag fotat väldigt lite med dia tidigare, men vill gärna börja. Men det verkar svårare än jag trodde. Någon som har några tips?

De enda bilderna som blev bra var de då jag medvetet exponeringsdekompenserade ner -3 steg för att jag ville ha en silhuett-effekt. Tråkigt.
MVH// Rickard
 
Finns Kodachrome med 100 ISO? Vet bara 64 och 200. Kanske har du exponerat en Kodachrome 64 efter 100 ISO och då blir det mörkare? Dessutom bör du + exponera vid motljus (även om man inte har solen i bild) om du inte vill ha siluett för då kan man behöva - exponera. +exponera är det samma som att minska ISO/ASA. T.ex från 64 till 50 eller 40. Eller att öppna bländaren (lägre tal) eller förlänga tiden. Filmen träffas då av mera ljus. Ett tips är att rikta kameran mera snett nedåt när du mäter i motljus, så att himlen inte kommer med i bild eller att använda upplättningsblixt.
 
Hej!
Tror det är så att kameran helt enkelt har mätt ljuset på himlen och att den tror att det är ljusare än vad det egentligen är. Man kan mäta ljuset på sin egen hand eller något annat för att få ett hum om hur man ska exponera en sån gång. Antaglien var det väl också så att du fotade mitt på dagen då solen stod som högst och då tycker i alla fall jag att det är svårt att exponera bilderna riktigt rätt.

När du över/under -exponerar dia tror jag du ska vara försiktig. Den är mycket känsligare än negativ film. Jag tycker tre steg låter mycket men det är bra att prova, det är det bästa sättet att lära sig på...

Bättre lycka nästa gång!
 
Tackar så mycket!

Hej igen. Tackar så hjärligt för era tips och självklart ska det vara Kodachrome 64 och inte 100 =) sorry...

Jag mätte ljuset direkt på crossen mot himlen. Ska ta o prova att mäta från ett mer "neutralt" ställe nästa gång då kanske. Handen verkade vettigt =)
De bilderna som jag medvetet exponerade(+) tyckte jag blev bra.

Som tur är har jag hela sommaren på mig att lära mig detta, för det är jag o mina kompisar som kör o hoppar så det blir fler gånger som tur är. Men nu har jag mer kött på benen till nästa gång. Härligt. Va sugen jag blev på att sticka ut igen =)

Om det blir några fina bilder läggs de naturgtvis upp här på sidan.

Tack igen för att ni tog er tid.
mvh// Rickard...
 
ANNONS