Annons

Alternativ till Alternativa tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Allt som oftast postas helt vanliga fotofrågor i forumet Alternativa tekniker. Där hör de inte hemma, tycker jag. Men jag tror jag förstår varför. När man väljer Fotografera i forumlistan och kommer till Foto: Intresse/Inriktning finns följande forum att välja på:

- Alternativa tekniker
- Action, Äventyr, Sport
- Barn
- Gatufoto, Reportage, Journalistik, Dokumentärt
- Konstfoto
- Landskap, nattbild
- Porträtt, Studio, Modell
- Reklam
- Undervattensfotografi
- Vilda djur och fåglar, insekter

Det är inte svårt att tänka sig massvis av frågor om fotografering i olika miljöer och vid olika tillfällen som inte passar in i något utav dessa forum. Alltså hamnar de i Alternativa tekniker.

Alternativa tekniker har som beskrivning i forumlistan ovan: "Diskutera alternativa sätt att fotografera." Det är just sådana frågor forumet borde innehålla.
Det går ju inte att ha listan över områden hur lång som helst så att den täcker allt, men jag tycker att det i listan också borde finnas åtminstone ett forum till, ett slags diverseforum. Kalla det "Övriga motiv och miljöer" eller vad som helst. Då skulle förhoppningsvis inte Alternativa tekniker bli fyllt med frågor som inte hör hemma där.

Mvh.
Lasse C

Vad som saknas är ett teknikforum, hur man använder utrustning. Det finns inget sånt.

Alternativa tekniker kan lika gärna skrotas helt som forum tycker jag, de trådar som verkligenhandlar om alternativa tekniker där kan räknas i promille...

Alternativa tekniker kan sen avhandlas i mörkrumsforumet, som ju är kopplat till mörkrumsgruppen där ändå de personer som håller på med sånt finns.

Mitt förslag: Döp om Alternativa tekniker till Teknik (bättre namnförslag någon? Det bör ju framgå att det handlar om tillämpning, inte om att köpa prylar). Flytta den till sen till Utrustning och teknik. Eventuellt kan man gå igenom de befintliga trådarna och flytta de som verkligen handlar om alternativa tekniker till mörkrumsforumet.

jimh skrev:
Vad som saknas är ett teknikforum, hur man använder utrustning. Det finns inget sånt.
Du har helt rätt. Alternativa tekniker ligger ologiskt i den lista under Fotografera som jag räknade upp i mitt förra inlägg, och som innehåller olika typer av motiv etc. Alternativa tekniker ska inte handla om motiv och fotomiljöer som inte råkar finnas i den listan, utan om just alternativa, experimentella tekniker som har med fotografering att göra.

Det vore bättre, som du föreslår, med ett rent teknikforum som övergripande forum. Under detta kunde de forum som idag finns under Teknikfrågor per tillverkare, samt Alternativa tekniker och annat som handlar om tekniska aspekter av fotografering ligga. Hur dessa forum skulle struktureras under ett övergripande teknikforum har jag i skrivande stund inget genomtänkt förslag till, men det kan lösas på många olika sätt och borde inte vara något större problem.

Som det är nu finns det ingenstans att börja om man har en allmän, rent teknisk fråga som inte är knuten till något fabrikat. Mycket av sådana frågor och en massa annat hamnar istället felaktigt, men fullt förståeligt, i Alternativa tekniker.
Exempel: Man har en allmän teknisk fotograferingsfråga, tittar i forumlistan och tycker att Fotografera verkar lämpligt. Men eftersom frågan man har varken handlar om reklam, nattfoto, undervattensfoto eller något annat i listan hamnar den i Alternativa tekniker.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto