Annons

Alternativ till Canon EF 24-70/2,8 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Tips på alternativ till Canons EF 24-70/2,8L USM optik? Är skillnaden så stor gentemot Sigmas eller Tamrons motsvarigheterså att det motiverar priset? Har bl.a. Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM som jag är väldigt nöjd med.

Skall sitta på en 350D. Är ute efter en bra ljusstark optik.

Rent optiskt så ligger nog både Tamron och Sigma rätt bra till, speciellt sett till prisskillnaden. Det som är störande är att ingen annan tillverkare har något motsvarande objektiv med ultraljudsmotor. Vill man ha det så finns det tyvärr inget alternativ.

vet inte hur det är med Sigma och Tamron, men EF24-70/2,8 är väderskyddad och skall tåla en hel del "väder" innan det mår dåligt, för fullgott skydd skall dock kameran oxå vara tätad... det kan man iofs göra med en plastpåse på ett skapligt sätt...

tittade lite på Sigma 28-70/2,8EX ? men där kändes bygget i Sigman ganska plastig. plus att den inte focuserade rätt med min 1D MKII.

Det blir nog till att spara någon månad extra.

"Skaffade denna glugg som ersättare av Sigmas 28-70 2,8 optik som jag inte var ett dugg nöjd med!
Canons egna är dock superbra, köper ni denna kommer ni inte ångra er! " Citat Martin Andersson från 2004-05-30.

"Halkar man in i L-träsket så är man fast" - okänd medlem i forumet.

Tack för tipsen

Vill man ha det bästa finns inget alternativ. Skärpa, färg och kontraståtergivning är på topp. Fokuseringen är snabb och exakt. Den är tung, gedigen och vädertätad. Skulle vara mitt val om jag bara fick ha en optik.

Att den kostar mer än konkurrenterna gör den inte dyr. Jag tycker den är värd sitt pris.

A

En begagnad Canon EF 28-70/2,8L USM är ett billigare alternativ. Skärpan och mekaniken är en gnutta sämre, men distorsionen är klart bättre i vidvinkelläge.

ANNONS
Götaplatsens Foto