Annons

Alternativ till kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag har byggt om en förstoringsapparat till reprostativ och fotograferar av diabilder istället för att scanna dem. Idag använder jag en liten kulled (monterad horisontellt på vanlig 3/8" tapp) för att kunna justera kameran i våg, men jag skulle vilja hitta en litet stabilare lösning. Kulleden låser fint men flexar för mycket, och med en stor kulled kommer kameran litet för långt ut från stativet plus att det inte nödvändigtvis blir mindre flex med längre arm. Jag hittade det justerbara lilla huvudet Slik SMH-250 Micro Motion Head och funderar nu på om det finns några vettiga alternativ till detta, eller om det är det vettigaste i sitt slag. Någon som har koll?
 
Jag vet inte vad du har för reprostativ. De flesta (alla) reprostativ jag sett har en vertikal platta för kameran och denna är vinkelrät (jag kallar det X-led) mot bordet. Då borde det gå att sätta kameran direkt på denna platta och bara justera (vrida) kameran för att få den rätvinklig i Y-led.
 
Om du googlar på folding camera z desktop stand
så får du träffar en z-formad led som går att fästa på stativ såväl som direkt på en skiva eller bänk.

kan det vara något tro?
 
Jag vet inte vad du har för reprostativ. De flesta (alla) reprostativ jag sett har en vertikal platta för kameran och denna är vinkelrät (jag kallar det X-led) mot bordet. Då borde det gå att sätta kameran direkt på denna platta och bara justera (vrida) kameran för att få den rätvinklig i Y-led.
Det är som sagt en ombyggd förstoringsapparat men principen är densamma. Haken är att objektivet i praktiken inte nödvändigtvis är exakt lodrätt direkt i fästplattan pga nedböjning och flex i material. Man kan lösa det genom att köra rejält nedbländat för att äta upp ev vinkelfel med skärpedjupet, men jag vill ändå gärna hitta ett bra sätt för att justera.
Om du googlar på folding camera z desktop stand
så får du träffar en z-formad led som går att fästa på stativ såväl som direkt på en skiva eller bänk.

kan det vara något tro?
Smidig variant men eftersom den saknar skruvjustering så anar jag att det kan bli litet yxigt med fininställningen.
 
Om man antar att framkanten på objektivet är parallellt med sensorn så skulle du kunna sänka ned objektivet till plattan där du lägger diat, släppa kulleden precis innan så kameran är rörlig och låta kameran plana på plattan och sedan dra åt kulleden. Kanske är det flex i det ändå men det kan vara värt att testa. Borde fungerar med ett leveling-huvud iaf
 
Om man antar att framkanten på objektivet är parallellt med sensorn så skulle du kunna sänka ned objektivet till plattan där du lägger diat, släppa kulleden precis innan så kameran är rörlig och låta kameran plana på plattan och sedan dra åt kulleden. Kanske är det flex i det ändå men det kan vara värt att testa. Borde fungerar med ett leveling-huvud iaf
Ja, den taktiken funkar - fast jag har använt en stabil styv vinkelrät låda mellan platta och objektiv.

För övrigt är jag mycket nöjd med bildkvaliteten jag får hittills, det är mest att jag vill räta ut vägen dit s a s och förenkla/effektivisera. :) En gammal förstoringsapparat blev reprostativ till en 7D mk1 med ett Sigma 70/2.8 macro, monterade diabilder ligger i en jigg som jag fräst ur ett plaststycke. Ljuskälla under bildhållaren är en överbliven iPhone där jag helt enkelt öppnar ett tomt dokument i Anteckningar och får en vit skärm som jag kör på max ljusstyrka. EOS Utility på datorn, finjusterar skärpa och vid behov exponering för varje bild, plåtar RAW förstås. Minst lika bra resultat som med min Minolta Dimage IV filmscanner, plus fördelen med RAW, men avsevärt snabbare flöde.
 
Senast ändrad:
Jag gör likadant som du gör när jag har mellanformatneg och -dia och föralldel annat. Ev vinkelfel som beror på att kameran inte hänger exakt i lod beroende på svikt i stativet kan man kompensera nere på bordet med negativ/diahållaren. Det kan vara enklare.
 
Uppdatering;
jag har tills vidare valt att nöja mig med kulled till kameran, jag använder ett extrahus som kan sitta där mer eller mindre permanent så justering är ingen stor sak.

Däremot har jag gått vidare med film-/diahållaren och fräste först en prototyp i ett tunt plaststycke. Insåg att den behöver komma upp en bit från ljuskällan, använde en rulle silvertejp som distans vilket funkade finfint rent tekniskt men det blev känsligt och instabilt.
2.jpg

Så ruvade jag litet till och fräste igår till en annan hållare ur ett trästycke. Diaramen vilar på en 6-7 mm hög sockel som är någon millimeter mindre än ramens yttermått, vilket gör det snabbt och enkelt att byta bild utan onödigt pill. Hållaren har sträva gummifötter och väger tillräckligt mycket för att inte rubbas lätt ur läge. Ljuskällan - en iPhone - ligger i utrymmet under hållaren på tillräckligt avstånd från filmen för att pixlarna inte skall bli skarpa. Särskilda appar för att lysa vitt är onödigt, jag tar upp ett tomt dokument i Anteckningar och får i princip hela skärmen vit.
6.jpg
8.jpg

Flödet börjar kännas bra nu, ligger runt 40 sekunder per bild allt inräknat (plocka ut ur plastficka, dammblåsning, fokusering, eventuell exponeringsjustering, exponering, tillbaks i plastficka). Radikal skillnad mot att scanna med filmscanner.

Resultatet? Jämför jag med min gamla men fortfarande halvhyfsade Minolta Dimage Scan Dual IV så får jag filer med högre upplösning och en litet annorlunda kurva - varken bättre eller sämre, bara en aning annorlunda. Men framför allt två fördelar som jag värderar högt: RAW-filer och överlägsen hastighet på arbetsflödet.
 
ANNONS