Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativt fäste till RRS BH-55 LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej alla,

Vet ni om det finns någon bra enkel platta som passar ovan nämnda kulledshuvud?

Jag har nämligen beställt "riktiga" RRS-plattor men de har inte hunnit komma ännu. Jag behöver akut något att ha så länge till kamerahuset, och det behöver inte vara en L-bracket. Huvudsaken är att den kan spännas fast på kulledshuvudet och sitta ordentligt.

Har någon erfarenhet av detta?
Jag ska gå och testa olika plattor på huvudet imorgon, men tar tacksamt emot svar innan dess!

/Marie

Såhär står det på RRS hemsida:

Only Really Right Stuff, Wimberley, and Kirk (manufactured within the last year) will be compatible with our lever-release clamps. However all Arca-Swiss style plates work with our scew-release clamps.

Jag har ett LR (lever-release). Känns tveksamt om det funkar till Arcaswiss?

Såhär står det på RRS hemsida:

Only Really Right Stuff, Wimberley, and Kirk (manufactured within the last year) will be compatible with our lever-release clamps. However all Arca-Swiss style plates work with our scew-release clamps.

Jag har ett LR (lever-release). Känns tveksamt om det funkar till Arcaswiss?

Det har jag missat. jag har huvud med skruv, inte snabbfäste. Tyckte det kändes tryggare.
/Frode

ScandinavianPhoto har Benros plattor, ta med kulan till affären och testa. /Frode

Tack så mycket för tipset, Frode. Det är precis vad jag ska göra imorgon, men finns det inget som passar får jag fota landskap på Gotland i en vecka med 300/600 mm. Det kan iofs kanske bli intressant!

Jag tror att det funkar mne som sagt, bästa att kolla. Benro har ett stort urval plattor som är riktigt välgjorda och stabila men sitter de inte riktigt i kulans fäste hjälper ju inte det. Jag har investerat i stativfötter från RRS men de är ju inte så billiga och tar så klart litet tid att få över precis som deras plattor. /Frode

De Benro-plattor jag provat i min BH55-LR har fungerat utmärkt, inga problem att låsa och inget spel/glapp alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto