Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Amatör med en Canon EOS M50 kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MrsBA

Medlem
2021 köpte jag en Canon EOS M50 kamera med 15-45/3,5-6,3 IS STM objektiv.
Jag har sparsamt använt min kamera och känner mig inte riktigt säker på det här med nya tillbehör, speciellt eftersom det nu verkar vara en 'gammal' modell som butiker inte har tillbehör till på samma sätt.

Jag är nöjd med det objektivet jag har idag men skulle nog vilja ha ett till för de där 'speciella' tillfällena samt att jag skulle vilja ha en liten blixt som sitter på kameran.

Tar gärna emot tips på tillbehör och var jag kan hitta dem!

Utgångspunkt är att jag är en glad amatör och ingen proffsfotograf :)

Ett objektiv som motsvarar i FF 28mm eller 35mm f/1,8, för en finare bokeh (bakgrunds oskärpa). Även ett 80mm eller 90mm f/1,8 för fina porträtt.

Jag är nöjd med det objektivet jag har idag men skulle nog vilja ha ett till för de där 'speciella' tillfällena
Vilka tillfällen då, och vad är det du saknar i dag? Längre brännvidd, kortare brännvidd, högre ljusstyrka … För övrigt borde EF-M-objektiv vara hyfsat billiga på andrahandsmarknaden nu eftersom det är ett döende format.

Om du köper en adapter för EF & EF-s-objektiv för ca. 600kr har du en mycket stor och prisvärd "objektivfamilj" att välja på. DIn autofokus osv kommer fortsätta fungera.

Om du köper en adapter för EF & EF-s-objektiv för ca. 600kr har du en mycket stor och prisvärd "objektivfamilj" att välja på. DIn autofokus osv kommer fortsätta fungera.
Jag tycker detta är ett gott råd, satsa inte för mycket pengar på en modell som är på väg ut. Problemet med EF & EF-S objektiv med adapter att då blir combon mycket större, det är just storleken som gör EOS M serien attraktiv.

Själv har jag EOS M10 som min a 2a kamera just för storlekens skull, det bli många extra bilder tagna typ på vandringar eller cykelturer som annars aldrig skulle ha tagits.

Denna blixt borde passa.

Jag tycker detta är ett gott råd, satsa inte för mycket pengar på en modell som är på väg ut. Problemet med EF & EF-S objektiv med adapter att då blir combon mycket större, det är just storleken som gör EOS M serien attraktiv.

Själv har jag EOS M10 som min a 2a kamera just för storlekens skull, det bli många extra bilder tagna typ på vandringar eller cykelturer som annars aldrig skulle ha tagits.

Denna blixt borde passa.

Ja, fått det tipset i den andra tråden och det känns förnuftigt :)
Har du köpt av dem tidigare?

ANNONS
Götaplatsens Foto