Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog film

Produkter
(logga in för att koppla)
Mörka dia är svåra att få bra i skannern. Drar man upp ljuset blir det väldigt brusigt och svart blir brunt. Så blir också negativ färgfilm men den går ofta att öka något steg.
Man underexponerade ju gärna dia något för mer tryck I färgerna.
Ja det kommer jag ihåg. Det var dessutom väldigt små toleranser om man ville redigera mörk 100 asas diafilm i Photoshop.

Spännande med din berättelse!
År 2006-2007 hade jag övergått till enbart digilat, jag fotade åt en bildbyrå. Sedan fick jag en Ef 80-200/2.8 L samt en Eos 1 hs helt gratis tillsammans med en fin kameraväska. Det ledde till att jag nyfiket började fota analogt parallellt med digitalt ett tag. Det var roligt, jag experimenterade mycket med olika negativfilmer för att få olika känsla i bilderna. Det var väldigt roligt. Jag älskade mitt 1 hs kamerahus. Men med tiden så insåg jag att det blev väldigt oekonomiskt att fota analogt jämfört med digitalt. Så åter igen så sålde jag bort analoga kamerahuset.
Jag älskar också att fota med diafilm, men det är snäppet än dyrare. Min pappa körde stenhårt med Kodak E 100 vs. Även jag använde den endel. Jag personligen tycker inte att bilderna återger naturliga färger. Bilderna är för mättade i vs.
Jag har hunnit glömma hur det är, är det så att diafilm ger mindre korn än negativ? Eller är det bara så att kornen framträder mera ifrån neg?
Det är roligt att tänka tillbaka när det gäller fotografi. Vi har genomgått ett enormt teknikskift sedan 90-talet.
Tekniskt sett så är det mesta i filmväg och småbildskameror rätt så dåligt. På andra sätt kan det vara mer tilltalande. De där är nog en blandning av nostalghia, personlig smak och olika erfarenheter.

Jag använde (nästan) bara Tri-X. Alla färgfilmer utom GAF 500 var långsamma och visade betydligt mindre korn. Under flera år hade jag bara ett objektiv (FD 50/1.4) så jag var tvungen att beskära en hel del. Klart kornen blev framrädande.
Dia på duk i vardagsrummet var mindre kornigt.

Det är roligt att tänka tillbaka när det gäller fotografi. Vi har genomgått ett enormt teknikskift sedan 90-talet.
Tekniskt sett så är det mesta i filmväg och småbildskameror rätt så dåligt. På andra sätt kan det vara mer tilltalande. De där är nog en blandning av nostalghia, personlig smak och olika erfarenheter.

Jag använde (nästan) bara Tri-X. Alla färgfilmer utom GAF 500 var långsamma och visade betydligt mindre korn. Under flera år hade jag bara ett objektiv (FD 50/1.4) så jag var tvungen att beskära en hel del. Klart kornen blev framrädande.
Dia på duk i vardagsrummet var mindre kornigt.
Ja det är verkligen sant! Det roliga med film är ju just det att man kan få helt olika stilar beroende på filmsort. Det är liksom endel av det kreativa. Det älskar jag. Digitalt är så mycket mera sterilt.
Det sterila kan också vara fantastiskt, då man har stora möjligheter att beskära och efterbearbeta. Jag njuter väldigt av att leka med bildkomposition och skärpedjup och ljus.

Jag har även på senare år lekt en hel del med gamla Eos 10d och D60. Jag tycker att även om sex megapix är en låg upplösning i dagens läge så kan man få otroligt fina bilder med dom kamerorna. Bildkvaliteten vid låga isotal är faktiskt helt okej tycker jag. Jag har fått jättesnygga vintertider på min dotter med min tidigare 10d.
Det är liksom endel av charmen med fotografin att kunna "leka' med olika typer av utrustning för att få olika effekt.

Ja det är verkligen sant! Det roliga med film är ju just det att man kan få helt olika stilar beroende på filmsort. Det är liksom endel av det kreativa. Det älskar jag. Digitalt är så mycket mera sterilt. [...]

[...]Det är liksom endel av charmen med fotografin att kunna "leka' med olika typer av utrustning för att få olika effekt.
Så är det ju absolut.

Det har sagts tidigare men de är ändå fantastiskt vad enkelt och snabbt man gör saker i en bildredigerare jämfört med vad vi (eller jag) försöke i ett mörkrum.
Billigt, enkelt , snabbt. Precis som antalet exponeringar ökat exponentiellt har möjligheterna till efterbearbetning exploderat.

Men.. lika många keepers per år ungefär.

Det var kanske lite mer tillfredsställande att gå in i ett mörkrum och få till några bra bilder en kväll. Mer av eget hantverk.

Så är det ju absolut.

Det har sagts tidigare men de är ändå fantastiskt vad enkelt och snabbt man gör saker i en bildredigerare jämfört med vad vi (eller jag) försöke i ett mörkrum.
Billigt, enkelt , snabbt. Precis som antalet exponeringar ökat exponentiellt har möjligheterna till efterbearbetning exploderat.

Men.. lika många keepers per år ungefär.

Det var kanske lite mer tillfredsställande att gå in i ett mörkrum och få till några bra bilder en kväll. Mer av eget hantverk.
Det är verkligen sant, liksom förra veckan fotade jag min frus småbarn när dom var ute och lekte, det blev 977 bilder med min R100 tillsammans med Ef 28-105.
Jag blev helt paff, jag hittade nästan inte en enda felfokuserad bild på dessa rörliga barn det är helt otroligt. Hade det varit för 25 år sedan så skulle jag kanske ha fotat 36 bilder max på dem. Och säkerligen fler fokusmissar.
Tiderna har verkligen förändrats.
Jag har 4st diabildskannrar idag och jag har ett projekt där jag dititaliserar min pappas mängder av diabilder. Det är bilder ifrån början av -80 talet och fram till ungefär 2010 talet. Det är oerhört många bilder. Men det är roligt.

Frågan är vad är många bilder? Jag har skannat 15700 bilder hittills enligt Lr-katalogen för analoga. Håller nu på att ta mig igenom min mammas färgnegativ. Har kommit igenom första negativalbumet av många... Det tar 2,5h per rulle så det är ett långtidsprojekt med en Nikonskanner.

ANNONS
Götaplatsens Foto