Annons

Analog kamera till fotokurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Desidea

Ny medlem
Hej!

Jag pluggar ett år på universitet i USA och under tiden jag är här får jag ta vilka kurser jag vill, utan att behöva fokusera på något huvudämne. Självklart kan jag inte låta bli att ta en fotokurs då, men först när jag kommer till lektionen får jag reda på att den enbart fokuserar på analog fotografering och inte digital...

Jag tog en kurs i analog fotografering på gymnasiet för två år sedan och kan grunderna. Problemet är att jag måste köpa en kamera. På gymnasiet använde jag en Nikkormat (kommer tyvärr inte ihåg vilken modell eller vilket objektiv) som jag fick låna av skolan och min vanliga digitala kamera är Canon EOS 400D (och mitt favoritobjektiv är 50mm/1.8). Jag skulle helst vilja ha en kamera som påminner om någon av dem.

Kursbeskrivningen säger:
"Students are required to supply their own 35mm single-lens reflex (SLR) camera - a model that allows manual adjustment of aperture and shutter speed; this is a film camera, not digital"

Läraren rekommenderade den här sidan: www.keh.com

Kort sagt: Jag måste köpa en analog kamera före helgen. Enkel modell, gärna billig men det ska vara en bra kamera. Tips?

Det spelar nog rätt liten roll vilken modell du köper. Alla vanliga systemkameror kan det där på listan.

Du kan ju gå in till någon lokal fotohandlare och fråga de har någon begagnad hemma som kunde passa, det är nog det snabbaste sättet att få tag på en.

Jag vill helst ha någon som är enkel att använda. Jag har väldigt dålig koll på analoga kameror så jag vet inte exakt vad jag ska leta efter...

Jag håller med att det enklaste skulle vara att gå till en fotoaffär. Tyvärr är jag redan här i USA och den närmaste staden har ingen fotoaffär och jag har inte tillgång till bil. Så internet är mitt enda val.

leta lite efter begagnat på nätet, det finns massor.
Om pengar inte är ett problem så hade jag valt mellanformat.
Du kan säkert hitta en Olympus OM1 eller liknande med 28, 50, ca 100 för drygt en tusenlapp.

Eftersom du redan har en digital Canon EOS så kan det ju vara en ide att köpa en analog dito för att kunna använda samma objektiv till den (de som har EF fattning, EF-S fungerar inte) och få en i alla fall besläktad hantering.

http://www.keh.com/ som din lärare rekommenderade har jag hört gott om, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Dock så blir ju priserna lite högre än när man köper begagnat av privatpersoner och dylikt (å andra sidan så får man ju viss garanti också)

...
Om pengar inte är ett problem så hade jag valt mellanformat.
...
Mellanformat är trevligt, men enligt kraven verkar det vara småbild SLR som gäller.

Senast ändrad:
http://www.keh.com/Camera/format-35...a-Bodies?s=1&bcode=CE&ccode=2&cc=79258&r=WG&f

Jag hade köpt den översta här för $89. En EOS 1 klarar mycket och om den är sliten spelar ingen roll för det priset. Din 50mm kommer att passa och det blir nog en mycket bra maskin för en fotokurs. Skulle du fastna för det analoga så kan du ju alltid köpa något annat sedan.

Eller varför inte nummer två uppifrån för $65 det är ju nästan gratis. Det spelar väl ingen roll att den är graverad. Köp ett extra batteri till den också för säkerhets skull.
M

Det enda analoga jag använt (mer än bara testat) är min fars gamla Canon A1.. Det känns inte likadant, men grunderna är desamma. Där finns viss automatik trots ålder och det är billigt.. Väldigt billigt med objektiv, kamera och kringutrustning (med undantag för film och framkallning)

ANNONS
Götaplatsens Foto