Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog komplement till D80??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Är sugen på att komplettera min D80 med nån analog kamera. Då jag verkligen gillar min gamla Konica autoreflex Tc så är det en gammal mekanisk jag söker i första hand.

Har kollat lite på en FE hos min lokala handlare, men en kompis pappa som jobbat som fotohandlare mellan 75 och 90 c.a rekomenderade istället en FE2, han hade tydligen en i nyskick, som han kunde sälja billigt.

Frågan är bara, vad skiljer dom åt och vad bör man ge för resp?

Eller är det nån som kan rekomendera nån annan modell?

Kommer att köra den tillsammans med mina 28/2.8, 50/1.8 och 85/1.8 samtliga af-modeller.

Ja FE2 är definitivt att föredra. De stora skillnaderna är att FE2 har en fast Ai spak(eller vad det nu heter så att den inte fungerar med pre-Ai objektiv. Man måste mao ha Ai eller Ais eller nyare objektiv. AF-objektiv fungerar sålänge de har bländarring (dvs objektiv utan G i modellnamnet). Fördelen med FE2 före FE är att den förstnämda har TTL-blixtljusmätning och snabbare slutartider. Dessutom tror jag att FE2 har 1/250 som snabbaste synktid medan FE har 1/125

du kan kolla in alla skillnader här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/index.htm

By the way

På tradera brukar fina FE2 gå för 1000-1200 ungefär, en FE borde ligga på ungefär hälften.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto