Annons

Analoga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Jag har flera analoga objektiv liggande till min Olympus OM2. Jag har nu en Olympus EM 1. Undrar om det är någon som har erfarenhet av kombinationen EM 1 och analoga objektiv?

Vad menar du med "analoga" objektiv? Alla objektiv är väl "analoga"... Finns inga "digitala" objektiv, lika lite som det finns digitala mikrofoner eller digitala högtalare. Inte ens sensorn i digitala kameror är "digital". Ursäkta om jag är petig, men man måste hålla isär begreppen ;-)

Du kanske menar äldre objektiv gjorda för äldre analoga Olympuskameror?
/T

Vad menar du med "analoga" objektiv? Alla objektiv är väl "analoga"... Finns inga "digitala" objektiv, lika lite som det finns digitala mikrofoner eller digitala högtalare. Inte ens sensorn i digitala kameror är "digital". Ursäkta om jag är petig, men man måste hålla isär begreppen ;-)

Du kanske menar äldre objektiv gjorda för äldre analoga Olympuskameror?
/T

Ursäkta att jag uttryckte mig dåligt. Du förstår ju vad jag menar. vad har du för erfarenhet?

Jag tror alla förstår vad du menar, så kommentaren kändes lite onödig. Olympus Zuikoobjektiv till kameror för film har ett väldigt gott rykte också för användning med digitalkameror. De är hyfsat kompakta och för det mesta skarpa. Sedan beror det förstås på vilka objektiv du har hur bra de är ...

Värt att tänka på är att bildvinkeln förändras när du monterar dessa objektiv på en E-M1 (med adapter) jämfört med din OM-2 - ett 50mm f/1.8 på E-M1 ger en bild som motsvarar 100mm f/3,6 vad gäller bildvinkel och skärpedjup.

Jag har en bekants bekant som har provat detta. Han säger att det funkar, men att eftersom m4/3-sensorn bara har en fjärdedel så stor yta som dessa objektiv är konstruerade för, så blir det inte optimalt. Det blir inte lika bra som Olympus objektiv som är designade för de mindre m4/3-sensorerna.

Han köpte för inte så längesedan ett Sony A7-hus eftersom det nu har kommit ner till 9.000 kr, och rapporterar att de gamla OM-objektiven verkligen blommar upp på detta hus. Inte oväntat med tanke på att A7:eek:rna har FF-sensorer, vilket är just vad de äldre OM-objektiven är designade för (mycket större än sensorerna i E-M1 som sagt). Han tycker MYCKET om resultatet från sina fasta OM-objektiv på detta FF-hus (det var något zoom som han inte tyckte höll bra standard).

En adapterring från OM-objektiv till m4/3-kameror kostar ju inte så mycket på ebay, så det är inte så blodigt att köpa en och testa.

Eftersom TS redan har en E-M1 är det kanske inte så intressant hur det fungerar med en Sonykamera ...

Zuikoobjektiven brukar vara tillräckligt bra för att ge högupplösta bilder också med en liten sensor (men ger som sagt en annan bildvinkel).

Jag har flera analoga objektiv liggande till min Olympus OM2. Jag har nu en Olympus EM 1. Undrar om det är någon som har erfarenhet av kombinationen EM 1 och analoga objektiv?

Hej ,
Jag använder då och då OM optik till canon 7ii, dvs apsc, går alldeles utmärkt.
De flesta är väldigt bra, dock inte alla, vilken optik har du ?

Min erfarenhet..
24 2,8 ok
35 2,8 ok
35 2,0 , nja
50 1,8 nja
50 1,4 ok
50 3,5 macro, ok i macro
85 2,0 nja
100 2,8 ok
135 2,8 ok
70..200 4,0 nej.

Tamron SP 90 2,5 ok, väldigt bra.

Mw

Bra beskrivning. Om du provar dessa objektiv på en FF-format ...ähum... Canon-kamera kommer du med största sannolikhet finna att resultatet blir ännu bättre, och uppgradera betygen för dessa objektiv med något steg.

Eftersom TS redan har en E-M1 är det kanske inte så intressant hur det fungerar med en Sonykamera ...

Zuikoobjektiven brukar vara tillräckligt bra för att ge högupplösta bilder också med en liten sensor (men ger som sagt en annan bildvinkel).

Tack Anders, du har en stor poäng. Jag är inte intresserad av att koppla ihop med varken Sony eller Canon. Skall tänka ett varv till innan jag beställer en adapter. Tack!

Bara att beställa en billig adapter och testa tycker jag. Vill tillägga att om det står MC på något av objektiven så är det ännu bättre. Har testat 50mm 1.8 utan Multi coating (MC) och ett 50mm 1.4 med MC som var riktigt grymt.

Bra att tänka på är att man kan behöva vitbalansera lite annorlunda om man använder ett äldre objektiv samt att objektiv -profiler saknas så man får göra det manuellt i LR el PS.

Bara att beställa en billig adapter och testa tycker jag. Vill tillägga att om det står MC på något av objektiven så är det ännu bättre. Har testat 50mm 1.8 utan Multi coating (MC) och ett 50mm 1.4 med MC som var riktigt grymt.

Bra att tänka på är att man kan behöva vitbalansera lite annorlunda om man använder ett äldre objektiv samt att objektiv -profiler saknas så man får göra det manuellt i LR el PS.

Tack . Bra information!°

---
Det där kan väl aldrig vara en insinuation om att jag skulle vara någon slags Sony-fanboy ... eller?

Men framförallt, hur kan du vara så säker på vad som intresserar trådskaparen? I förväg? Sannolikt inte aktuellt för henne att köpa någon A7:a, det tror inte jag heller, men jag informerade om detta eftersom jag bedömde att det kunde vara intressant för henne att veta att hennes OM-objektiv har ett större värde än vad hon kanske själv skulle tro efter att ha provat dem på sin m4/3-formatkamera.

Kunskap har väl aldrig varit tungt att bära?
Men okunnighet kan medföra att man gör dumheter
(som t.ex. att lämpa iväg gamla fina objektiv för en struntsumma på loppis, eftersom man tror att dessa inte är något att ha).

---
Min sagesman sa ingenting om att Zuiko-objektiven inte skulle vara "tillräckligt bra" på Olympus spegellösa kamerahus. Han sa att de kom AVSEVÄRT mycket bättre till sin rätt med A7:ans större sensor. Inte bara tydligt högre upplösning, utan också att OM-objektivens, i hans tycke, speciella karaktär kom fram på ett sätt som den inte gjorde på den lilla m4/3-sensorn.

Men, som jag redan skrivit, det är ju bara för TS att skaffa en adapterring och prova. Eller, om hon håller till här i krokarna (Göteborg) så kan jag ordna en A7 med OM-adapterring så att hon kan jämföra själv.

Ursäkta att jag uttryckte mig dåligt. Du förstår ju vad jag menar. vad har du för erfarenhet?

Jag ber om ursäkt! Fast jag undrade faktiskt vad du menade med "analoga" objektiv. Det är inte som Afe forumvärd helt självklart verkar veta vad det betyder...Inte så självklart för mig i alla fall.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med råd.

/T

Hej ,
Jag använder då och då OM optik till canon 7ii, dvs apsc, går alldeles utmärkt.
De flesta är väldigt bra, dock inte alla, vilken optik har du ?

Min erfarenhet..
24 2,8 ok
35 2,8 ok
35 2,0 , nja
50 1,8 nja
50 1,4 ok
50 3,5 macro, ok i macro
85 2,0 nja
100 2,8 ok
135 2,8 ok
70..200 4,0 nej.

Tamron SP 90 2,5 ok, väldigt bra.

Mw

70..200 4,0 nej. ska vara 70-150 nej.

Glömde några:

28 3,5 ok

35-70 3,6 nej
35-70 3,5-5,6 Det som var kit med OM40 ok. litet och skarpt. Bedrövlig ljusstryrka.
28-48 4 verkar ok, har ej testat riktigt än.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto