Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Eddie123

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en Nikon D60 till vilken jag stundom använder ett relativt gammalt objektiv som har suttit på en analog Nikon. Det är ett AF Nikon 80-200mm.

Vad blir bränvidden när jag använder det på min nya Nikon D60, och vad sker med ljusstyrkan i förhållande till innan?

Jag är ny på det här med fotografering men jag gissar att det är 1:4.5-5.6 som är beteckningen för ljusstyrkan och bländaren för objektivet!?

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en Nikon D60 till vilken jag stundom använder ett relativt gammalt objektiv som har suttit på en analog Nikon. Det är ett AF Nikon 80-200mm.

Vad blir bränvidden när jag använder det på min nya Nikon D60, och vad sker med ljusstyrkan i förhållande till innan?

För att ta det lite från början: brännvidden är precis som förut 80-200 mm, det ändras faktiskt inte, det är en egenskap hos objektivet som förblir densamma oavsett vilken kamera du sätter det på.

Men, eftersom bildsensorn hos en Nikon D60 är mindre än ytan på en filmruta (24 x 16 mm mot 36 x 24 mm) så blir i praktiken bilderna du tar beskurna direkt i kameran. Det här ger ett intryck av att du använder en 1,5 x längre brännvidd än du egentligen gör. Din 80-200 kommer att upplevas som en 120-300 mm.

Ljusstyrkan, eller annorlunda uttryckt, objektivets maxbländare, ändras inte, de är desamma oavsett vilken kamera du använder objektivet på.

Jag är ny på det här med fotografering men jag gissar att det är 1:4.5-5.6 som är beteckningen för ljusstyrkan och bländaren för objektivet!?

Jepp, de sifforna betecknar den maximala bländaröppningen, den första siffran (4,5) är den största bländaren du kan få i zoomens kortaste läge (80 mm), den andra siffran (5,6) är den maximala öppningen du kan få i zoomens längsta läge (200 mm). Bländaren är alltså större ju mindre siffran är, tänk på det som 1/4,5 respektive 1/5,6 så blir det lättare att se.

Har objektivet maxbländaren 4,5 - 5,6 så gäller det alltså oavsett om det sitter på en filmkamera eller på din D60. Den saken förändras inte.

ANNONS