Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrakamera: Fujifilm x-E2 eller vad annars?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Hej ni som har överblick över alla prylar!

Jag har idag en Canon 5DII med gluggarna - 24-105/4, 24TS, 35/1.4, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8M, 80-200/2.8 och 400/5.6. Det som blir mest använt är "specialobjektiven", dvs macrot, TS-objektivet och telena - dom får följa med när det ska fotas "på riktigt". Tänkte nu sälja av några gluggar för att finansiera ett "andrasystem" som ska duga för bra bilder men få komma med oftare ut på stan, naturen, fjället. Det jag letar efter är:

- Bildkvalitet nära DSLR
- Sökare, elektronisk är OK (men vill inte stirra på en skärm)
- Tydliga rattar för slutartid och bländare, gärna lite retrokänsla
- Inte DSLR-utseende
- mycket lättare än en FF-DSLR
- Hyfsat utbud av objektiv, t ex bra normalzoom och lite ljusstarka vidvinklar.
- Kvalitetskänsla.

Hittills har jag kikat på Fujifilm X-E2. Den känns bra i handen, logiskt handhavande, gillar sökaren, rätt objektiv finns. Vad jag vet är den dock inte väderskyddad.

Vad finns det för liknande system jag borde kika på som alternativ?

OK, Pentaxianer, Olympier, Panasonicaner och andra - betyder den talande tystnaden att Fujifilm är rätt ensam i sin nisch? ;-)

Idag går jag och känner på Panasonic GX7 också, blir det inte kärlek vid första ögonkastet så tar jag nog E2:an.

Eller vänta, som skrivits i många andra trådar så går det rykten om en vädertätad fuji som troligtvis kommer utannonseras under CES i januari.
Börja med att sälja av dina objektiv och ha lite is i magen.
Det finns i skrivande stund inga tätade objektiv till fuji så att bygga upp ett tätat system kan ta sin lilla tid.
Vare sig du väljer att vänta eller köra på x-e2 så tvivlar jag på att du blir besviken på bildfilerna som fuji levererar.

ANNONS
Götaplatsens Foto