Colonel Bogey
Aktiv medlem
Hej ni som har överblick över alla prylar!
Jag har idag en Canon 5DII med gluggarna - 24-105/4, 24TS, 35/1.4, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8M, 80-200/2.8 och 400/5.6. Det som blir mest använt är "specialobjektiven", dvs macrot, TS-objektivet och telena - dom får följa med när det ska fotas "på riktigt". Tänkte nu sälja av några gluggar för att finansiera ett "andrasystem" som ska duga för bra bilder men få komma med oftare ut på stan, naturen, fjället. Det jag letar efter är:
- Bildkvalitet nära DSLR
- Sökare, elektronisk är OK (men vill inte stirra på en skärm)
- Tydliga rattar för slutartid och bländare, gärna lite retrokänsla
- Inte DSLR-utseende
- mycket lättare än en FF-DSLR
- Hyfsat utbud av objektiv, t ex bra normalzoom och lite ljusstarka vidvinklar.
- Kvalitetskänsla.
Hittills har jag kikat på Fujifilm X-E2. Den känns bra i handen, logiskt handhavande, gillar sökaren, rätt objektiv finns. Vad jag vet är den dock inte väderskyddad.
Vad finns det för liknande system jag borde kika på som alternativ?
Jag har idag en Canon 5DII med gluggarna - 24-105/4, 24TS, 35/1.4, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8M, 80-200/2.8 och 400/5.6. Det som blir mest använt är "specialobjektiven", dvs macrot, TS-objektivet och telena - dom får följa med när det ska fotas "på riktigt". Tänkte nu sälja av några gluggar för att finansiera ett "andrasystem" som ska duga för bra bilder men få komma med oftare ut på stan, naturen, fjället. Det jag letar efter är:
- Bildkvalitet nära DSLR
- Sökare, elektronisk är OK (men vill inte stirra på en skärm)
- Tydliga rattar för slutartid och bländare, gärna lite retrokänsla
- Inte DSLR-utseende
- mycket lättare än en FF-DSLR
- Hyfsat utbud av objektiv, t ex bra normalzoom och lite ljusstarka vidvinklar.
- Kvalitetskänsla.
Hittills har jag kikat på Fujifilm X-E2. Den känns bra i handen, logiskt handhavande, gillar sökaren, rätt objektiv finns. Vad jag vet är den dock inte väderskyddad.
Vad finns det för liknande system jag borde kika på som alternativ?