Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Testade D700 igår och är väldigt imponerande :) Testade med två objektiv, 50 1.4g och 70-300. Tyckte det funka bra, men nu undrar jag varför man inte ska använda objektiv som tex 70-300? Man ska ju använda objektiv som tex 35-70 f2,8 D AF istället. Vad är det för nackdelar att använda tex 70-300? 16-85 mm?

Testade D700 igår och är väldigt imponerande :) Testade med två objektiv, 50 1.4g och 70-300. Tyckte det funka bra, men nu undrar jag varför man inte ska använda objektiv som tex 70-300? Man ska ju använda objektiv som tex 35-70 f2,8 D AF istället. Vad är det för nackdelar att använda tex 70-300? 16-85 mm?
Vem är det som lurat i dig dessa dumheter? Varför skulle man inte använda 70-300? 16-85 däremot, funkar inte eftersom det är avsett att användas med den mindre DX-sensorn.

Vem är det som lurat i dig dessa dumheter? Varför skulle man inte använda 70-300? 16-85 däremot, funkar inte eftersom det är avsett att användas med den mindre DX-sensorn.

Menar du 70-300 4.5-5.6? Vilka objektiv funkar med D700? Tex från Tamron, Nikkor och Sigma? Vad händer om man sätter på en 16-85? Funkar den inte över huvud taget?

välj DX-format på din D700

Du kan använda 16-85mm om du väljer DX format i kameran (jag tror att kameran väljer detta per automatik i grundinställningen.) Tyvärr använder du då bara pixlarna i centrum av sensorn. Du kan även välja att "croppa" bilden själv i photoshop så kanske du får med lite flera pixlar.

70-300mm VR är en jättebra kompromiss mellan pris, zoomomfång, vikt, bildkvalitet och snabbhet. Kanske inte perferkt skärpa i hörnen vid vissa bländare i ändlägena och kanske lite för långsamt i vissa situationer som t.ex. porträtt eller i svagt ljus.

Menar du 70-300 4.5-5.6? Vilka objektiv funkar med D700? Tex från Tamron, Nikkor och Sigma? Vad händer om man sätter på en 16-85? Funkar den inte över huvud taget?
Jag menar i största allmänhet. Du kan använda precis vilka objektiv du vill, förutsatt att de passar. Det finns inga särskilda som man "ska" använda, men de flesta tycker väl att det är lite konstigt att sätta ett väldigt billigt objektiv på en dyr kamera. Det tycker inte jag.
Angående Nikons eget 70-300 VR så anses det mycket bra (har inte testat själv), så där finns inga betänkligheter. De äldre varianterna är inte lika roliga men kan säkert ge fina resulat om man vet vad man gör.

Men, 16-85 ser jag ingen vits att använda. Det kommer att ge helt svarta hörn i bilderna eftersom sensorn är för stor. I stort sett alla Nikons objektiv som är märkta "DX" är inget att rekommendera på en D700 (men det finns undantag).
Att som Jonas skriver ställa kameran till DX-läge är att kasta pengar i sjön. Då får man bättre resultat med en D300 som har många fler pixlar på samma yta.

35-70/2,8 funkar säkert fint, men du bör inte betala för mycket. Ett modernare Tamron 28-75/2,8 lär vara bättre, och är inte heller särskilt dyrt.

Att som Jonas skriver ställa kameran till DX-läge är att kasta pengar i sjön. Då får man bättre resultat med en D300 som har många fler pixlar på samma yta.

Men om tex uppföljaren på D700 har 24 mpx så lär det väl inte bli något problem. Hur många procent förlorar man om man kör på DX-läget?

Men om tex uppföljaren på D700 har 24 mpx så lär det väl inte bli något problem. Hur många procent förlorar man om man kör på DX-läget?

Från 12MP till 5MP eller 24MP till 10MP. D700 är en dyr och dålig DX-kamera, är det för dyrt att uppgradera sin optik till FF så är det helt klart bättre att behålla sin DX-kamera och fortsätta spara.

Ett alternativ är att överväga fast optik och kanske även fast manuell optik. Då blir det billigt och väldigt bra på FX.

Det man förlorar är pengar, eftersom man kastar sensorstorleken i sjön. Ska man ha en D700, D3 eller D3X så lär man använda objektiv som utnyttjar hela sensorn. Annars är det snudd på dumhuvud-stämpel, om du ursäktar.

Det man förlorar är pengar, eftersom man kastar sensorstorleken i sjön. Ska man ha en D700, D3 eller D3X så lär man använda objektiv som utnyttjar hela sensorn. Annars är det snudd på dumhuvud-stämpel, om du ursäktar.

Det jag gillar med full sensor formatet är att det bli mer oskarpa bakgrunder även på lägre bländare.

Det jag gillar med full sensor formatet är att det bli mer oskarpa bakgrunder även på lägre bländare.

Det skiljer 1 1/6 steg avrundat till 1 steg dvs f4 på min D300 ger samma skärpedjup som f5.6 på min D3s om samma bildvinkel används på båda formaten. Om sedan detta ses som en fördel eller nackdel är upp till var och en att själv bedöma. Vill man konstant ha ett kortare skärpedjup är FX bättre. Vill man fotografera landskap, makro, interiörer mm där ett stort skärpedjup eftersträvas har FX-kameran ingen fördel. För samma landskapsbild krävs f11, 1/60 s, 50 mm, ISO 400 på D3s och f8, 1/60 s, 33 mm, ISO 200 på D300. Bildkvaliteten blir densamma.

Att välja rätt objektiv

Gå till CyberPhoto och välj Objektiv i menyn på vänster sida.

Nu kan du välja kameramärke och sedan objektiv som passar till kameramärket. Du kan också kryssa i ett antal alternativ där du exv kan välja objektiv som bara är avsedda för "fullformat".

Smidigt

Gå till CyberPhoto och välj Objektiv i menyn på vänster sida.

Nu kan du välja kameramärke och sedan objektiv som passar till kameramärket. Du kan också kryssa i ett antal alternativ där du exv kan välja objektiv som bara är avsedda för "fullformat".

Smidigt

Prisjakt har samma funktionalitet,
där heter det "Endast för APS-C"

I så fall lär du ju raskt glömma den vansinniga tanken med DX-objektiv på FX. Då kan du ju lika gärna köpa en DX-kamera, eftersom det inte blir någon skillnad.

Vill man fotografera landskap, makro, interiörer mm där ett stort skärpedjup eftersträvas har FX-kameran ingen fördel.
Du glömmer i vanlig ordning att objektivutbudet för FX är helt annat. Man behöver därtill knappast blända ner till f/11 för en vidvinklig landskapsbild, så även där har du fel.

I så fall lär du ju raskt glömma den vansinniga tanken med DX-objektiv på FX. Då kan du ju lika gärna köpa en DX-kamera, eftersom det inte blir någon skillnad.

Du glömmer i vanlig ordning att objektivutbudet för FX är helt annat. Man behöver därtill knappast blända ner till f/11 för en vidvinklig landskapsbild, så även där har du fel.

Skärpedjup och brännvidd har inget samband.

Vid ekvivalent bild, oavsett brännvidd, bländare och ISO-tal, kommer resultatet från en D700 var i princip detsamma som från en D300. Kvaliteten på använda objektiv kan påverka resultatet i endera riktningen.

Här är en landskapsbild från idag utanför där vi bor tagen med D3s och D300 samt 24-70/2.8. 50 mm, f8 med D300 och 70 mm, f11 med D3s.

http://farm5.static.flickr.com/4016/4703137577_658e23d83e_b.jpg

Vid ekvivalent bild, oavsett brännvidd, bländare och ISO-tal, kommer resultatet från en D700 var i princip detsamma som från en D300. Kvaliteten på använda objektiv kan påverka resultatet i endera riktningen.

Här är en landskapsbild från idag utanför där vi bor tagen med D3s och D300 samt 24-70/2.8. 50 mm, f8 med D300 och 70 mm, f11 med D3s.

http://farm5.static.flickr.com/4016/4703137577_658e23d83e_b.jpg

På det avståndet och med den brännvidden hade du fått en skarp bild även med f4 på D3s:en, finns ingen anledning att gå över f6.3 på så vidvinkliga brännvidder. f6.3 hade förmodligen givit en skarpare bild än f11 bilden.

/Karl

Det är ju ett relativt starkt påstående som jag tror de flest _inte_ skulle hålla med dig om. Har läst flera trådar med dina inlägg och du testar nästan uteslutande på bländare 8-11. Varför inte jämföra vid full glugg istället?

Sedan finns det ju heller ingen nackdel med FX (ja, jag har hört argumenten om macro och långa teleobjektiv men är övertygad om att luckorna bland långa prisvärda (mindre ljusstarka) tele kommer att täppas igen de närmaste åren). Köper alltså inte det.

I min mening går all utveckling mot att göra FX mer mainstream.

Senast ändrad:
Med all respekt Tore, men jag tycker att du drar slutsatser som övergår din tekniska kunskap, och som - även om de i sin isolerade form är rätt - blir helt fel i praktiken.
Vid ett och samma avstånd till motivet, vilket är det intressanta när man jämför olika sensorformat, så så har skärpedjup och brännvidd ett högst påtagligt samband. För det är ju med fysiska, existerande objektiv vi fotograferar; inte med teoretiska ekvivalenter, eller hur?

Javisst, men varför i hela friden skulle vi ta ekvivalenta bilder om vi inte behöver det? Det är ju inte för ekvivalens vi köper en kamera med större sensor. Tvärtom! Annars kan man ju säga att en kompaktkamera är lika bra (i realiteten faktiskt bättre) än en systemkamera, för att om man bländar ner systemkameran till f/100 och höjer ISO-talet till 100.000 så är kompaktkameran bättre, trots att skärpedjupet är detsamma. Så fotograferar ingen vettig fotograf i verkligheten. Och då menar jag inte att du är ovettig, men att du verkligen försöker hitta (o)möjliga fotografiska tillfällen där DX och FX ger samma resultat, som nästan ingen annan skulle bry sig om.

Varför har du en D3S själv, om DX nu är lika bra? Själv skulle jag gärna ha mycket större sensorformat än FX, men det har jag inte råd med. Det är för mig ingen anledning att påstå att FX är lika bra som mellanformat, för så är inte fallet. Däremot kan jag argumentera för att FX är tillräckligt bra, precis som du kan argumentera för att DX är det.

Det är ju ett relativt starkt påstående som jag tror de flest _inte_ skulle hålla med dig om. Har läst flera trådar med dina inlägg och du testar nästan uteslutande på bländare 8-11. Varför inte jämföra vid full glugg istället?

Sedan finns det ju heller ingen nackdel med FX (ja, jag har hört argumenten om macro och långa teleobjektiv men är övertygad om att luckorna bland långa prisvärda (mindre ljusstarka) tele kommer att täppas igen de närmaste åren). Köper alltså inte det.

I min mening går all utveckling mot att göra FX mer mainstream.

Du kan inte ha läst många av mina 179 trådar då jag nästan aldrig fotograferar på f8-f11.

Skillnaderna mellan FX och DX är eviga. Så länge Nikon har båda formaten kommer formatens för- och nackdelar att bestå. Det är därför jag och många med mig inser att det bästa är att ha både en DX DSLR och en FX DSLR. DX (min D300) är oslagbar för effektiv räckvidd, bästa AF-täckningen och pris. FX (min D3s) är bäst för riktigt kort skärpedjup och vid de allra högsta ISO-talen (ISO 6400+). I alla andra fall är de mycket mer jämbördiga än vad folk vill tro och erkänna. Det är helt enkelt inne att hypa FX och racka ner på DX. Detsamma gäller i viss mån fasta objektiv vs zoomar där tex 24/1.4 hyllas förbehållslöst medan 24-70/2.8 zoomen kritiseras för att vara tråkig, tung mm.

En FX DSLR kommer alltid att ge bättre bildkvalitet ifråga om S/N och DR i absoluta tal. Tar vi däremot hänsyn till ekvivalent bild dvs samma bildvinkel och skärpedjup är skillnaden i stort sett försumbar (1/3 EV mellan D300 och D3/D700, ca 2/3 - 1 EV fördel för D3s upp till ISO 6400) eftersom FX-kameran måste bländas ner ett steg och därmed även höja ISO-talet ett steg (vid bibehållen slutartid).

En D300 med 200/2 på f2, ISO 200 ger samma bild och bildkvalitet som en D3 med 300/2.8 på f2.8, ISO 400.

En D300 med 300/2.8, ISO 1600 skulle ge samma bild och bildkvalitet som om det funnits ett 450/4 VR på f4, ISO 3200 med en D700. Nu finns det som bekant bara en 500/4 VR så jämförelsen haltar.

En D300 med 400/2.8 på f2.8, ISO 400 ger samma foto och kvalitet som en D3:a med 600/4 på f4, ISO 800.

En D300 med ett 600/4 på f4 ISO 500 skulle kräva att det fanns ett 900/5.6 objektiv använt på f5.6, ISO 1000 med en D3:a för samma bild och kvalitet.

Pixeldensiteten och den effektiva räckvidden i en D300 motsvarar en FX DSLR med 28 MP.

Om D400 kommer med 16 - 18 MP kommer det krävas en FX DSLR med 38 -42,5 MP för samma effektiva räckvidd. En sådan skulle vara 4-5 gånger så dyr och sannolikt inte kunna ha samma bildtagningshastighet i full upplösning. För actionfoto skulle det krävas att vi använde DX-läget och då skulle vi erhålla samma upplösning (16 - 18 MP) som en D400 men till 4-5 gånger så högt pris. Sökaren skulle dessutom vara mycket mindre än i D400 då DX-läget innebär en avsevärd maskning av FX-formatet.

Slutsats: FX kommer aldrig att helt kunna ersätta DX av pris- och räckviddsskäl.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto