Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang. 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

shewar

Ny medlem
Hej!
Fick ett 50mm/f1.8 i julklapp, och har provat det ganska rejält. Jag är verkligen supernöjd med det, men jag har en fråga..

För att kunna fota måste jag ha objektivet inställt på f22, annars står det fEE(?) som alla flesta är medvetna om. När jag sätter kameran på f1.8, ändras objektivet då med, eller är det kvar på f22? Och om det är det, finns det något sätt att kunna fota med f1.8 på objektivet?

Hoppas ni förstår. Tacksam för hjälp.

MVH Nathalie

Du bör, minst sagt, se svaret på din fråga på bilderna.
Och ja, bländaren ändras när du ändrar den på kameran. Det är även så att bländaren är på 1,8 när du tittar genom sökaren oavsett vad du ställt in. Kameran bländar ner först när du tar bilden eller om du trycker på skärpedjupskontrollen (om din kamera har en sån).

Många nya Nikonobjektiv har ingen bländarring utan manuell bländare styrs bara med rattarna på kameran.

Äldre konstruktioner - som också passar gamla analoga Nikon - har bländarrring.

På din kamera måste dessa alltid ställas in på typ F22 F32 för att kamerans automatik ska fungera. Då är det kameran som styr vilken bländare det blir. För att man inte oavsiktlig ska pilla på bländarringen finns det också (i allmänhet) en låsklack som låser objektivets bländarring på det högsta värdet. Använd den.

ANNONS