Annons

Ang. EF50/1.8 Mk I/II

Produkter
(logga in för att koppla)

XaZe

Aktiv medlem
Hallå FS!

Snabb fråga angående Canon EF50/1.8 Mk I och II..

Vad är igentligen skillnaden mellan de olika marken?
Antar att MkI kom ut före MkII, men hört mer lovord om MkI än respektive.

Mer värt och försöka få tag på ett MkI ?

Sov gott :)

bygget på MK I var nog mer gediget, mer "riktigt" glas i samt objektivfattnig i metall, II'an har en del linser och fattningen i plast samt avsaknad av focus ring, man får vrida på främre kanten för att focusera manuellt. sedan om det är någon optisk skillnad vet jag däremot inte..

//J

Det är som sagt bygget som skiljer, dock vet jag inte om man ska dra allt för stora växlar av att det är fokusring på den äldre. Den är av samma generation som mitt 35-70 zoom och känslan i fokusringen på det objektivet (liksom även 28/2.8) är inte mycket att hurra för. Ojämn och "hackig" gång samt helt utan någon taktil återkoppling på att allt är som det ska. Lite som att vrida runt ett kullager som det kommit in sand i... De brukar även gå för riktigt höga begagnatpriser och jag tror inte det är värt skillanden om du inte får tag i ett i bra skick till riktigt bra pris så klart. Då är det bara att slå till.

Lite klokare, men finns många frågor dock ;P..

Förstått att kvalliten är lite i klenaste laget (ska ju hur som helst inte slänga det ner i väskan, men ändå).

Är det igentligen så skarpt som folk säger att det är? Eller är det kanske smartare att satsa på ett 50/1.4 direkt istället vilket jag hört har bättre byggkvallite (sant/falskt?)..?

Kanske alternativt gå upp till ett 85/1.8?
Brännvidden ökar ju dock, men man kanske vinner på bättre skärpa samt bättre byggkvalite (om det nu är bättre skärpa på den?).. ?

Förstår ju självklart även att priset går upp rejält för 50/1.4 och 85/1.8, men kanske värt (ingår dessutom USM ;) )?

Så alternativen gäller ju då:

- EF 50/1.8 I
- EF 50/1.8 II
- EF 50/1.4
- EF 85/1.8

Hjälp :)

Får önska er en god natts sömn, för det ska i alla fall jag ta en nu :)..

Jag äger 50 f/1.8 Mk II och 85 f/1.8. Båda är skarpa och fina gluggar men med rätt olika användningsområden, skillnaden i brännvidd är uppenbar. Vad gäller byggkvalitet är det dock lite som att jämföra en bit knäckebröd utan pålägg med en pizza. Jag är väldigt förtjust i min 85:a men använder nog 50:an nästan lika mycket.

Förstår förstår :).. Dock så kanske det är onödigt att köpa ett 85mm när jag håller på med inköp av ett 17-40/4 samt 70-200/4. Men dem har ju som sagt olika användningsområden, så gör ju inget att den ligger inom brännviddsområdet till 70-200/4.

Gillar 50/1.4 som man bara kan slänga fram i de mest ljussvaga förhållandena som kan finnas ibland..

Får se hur det blir.. Tar gärna emot mer förslag om vad som är bra/dåligt eller råd om hur jag ska välja :).

Ha en trevlig kväll FS!

70-200/4 och 85/1.8 kan man mycket väl äga samtidigt. Jag gör det själv med stor framgång:) Det är som du är inne på enväldigt stor skillnad mellan dem. Dock är naturligtvis även 50/1.4 mycket lockande, jag känner själv suget ibland (av någon underlig anledning oftast i samband med att jag byter från 85:an till 50/1.8).

Svårt att komma med konkreta råd men jag själv använder som sagt 50/1.8 och 85/1.8 ungefär lika ofta och tycker om det ena mer än det andra allt som oftast. Samtidigt går dock inte att förneka att en 50/1.8 på en EOS350D utan batterigrepp är en väldigt liten och lätt kamera att ta med sig på promenad...

Skillnaden i ljusstyrka mellan f/1.4 och f/1.8 är i det närmaste försumbar.

Får tacka jan och Per för svaren :)

Tror jag blivit klokare nu, och bestämt mig för o få tag på ett EF 50/1.8 mk I, och senare om jag känner för att jag behöver, även ett EF 85/1.8.

EF 50.n kostar ju inte så många kronor direkt så, och sett att denna köps rätt flitigt om man skulle vilja sälja!

Tack ännu en gång :) Ha en bra kväll..

ANNONS
Götaplatsens Foto