Annons

Antal bilder på minneskort med D700 & NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Hur många bilder får man plats med när man använder sig av NEF.

Med ett 4 Gbyte kort så visare kameran 201 bilder och med 8Gbyte kort 401 bilder. När jag sedan laddar upp bilderna så är de på ca 10 M / styck. På något vis verkar det försvinna en massa plats.

Jämfört med en D70s där det blir 173 bilder på 5 M styck på ett 1Gb kort

Följdfrågan är sedan vilka inställningar rekommenderar ni för NEF på D700?

Räcker Extreme III till hastighetsmässigt, även när man har extra batterigrepp och nickel-hydrid batterier?

/Casi

Hur många bilder får man plats med när man använder sig av NEF.

Med ett 4 Gbyte kort så visare kameran 201 bilder och med 8Gbyte kort 401 bilder. När jag sedan laddar upp bilderna så är de på ca 10 M / styck. På något vis verkar det försvinna en massa plats.

Jämfört med en D70s där det blir 173 bilder på 5 M styck på ett 1Gb kort

Följdfrågan är sedan vilka inställningar rekommenderar ni för NEF på D700?

Räcker Extreme III till hastighetsmässigt, även när man har extra batterigrepp och nickel-hydrid batterier?

/Casi

Det beror på VAD du fotograferar. Jag fick in 533 bilder på mitt 8GB när jag fotograferade bandy i helgen, och cirka 390 när jag mingelfotograferade. Jag kör alltid 14bpp RAW.

Nej, Extreme III räcker inte hastighetsmässigt, och det gör inte Extreme IV heller egentligen. Du kommer att slå huvudet i buffertaket. Men Extreme IV gör ju att det går _bättre_.

D700 stöder INTE UDMA6, så du får inte bättre prestanda med (exempelvis) Extreme PRO.

ANNONS