Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Antal bilder per uppladdning? D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Mfrisk

Medlem
Enl. specifikationerna ska batteriet till Nikon D80 räcka upp till 2700 exponeringar innan det behöver laddas om. Jag har aldrig tagit mej över 5-600 bilder med mitt orginal-batteri. Har fram till nu tänkt att jag har använt funktioner som förbrukar mer batteri, som blixt exempelvis. Skaffade precis ett extra-batteri (Lenmar) till kameran som på första laddningen klarade 750 exponeringar och jag misstänker nu att det är något fel på orginal-batteriet.

Vad har ni för erfarenheter på denna kamera? Hur många bilder tar ni per uppladdning?

Jag tar ungefär 2000 bilder på en laddning (dock med extern blixt)

Hade batterigreppet på med två batterier i, original och pirat, och tog över 4200 bilder.
Visst har Nikon glädjesiffor, men jag är hyfsat nöjd ändå!

Nikon har inte glädjesiffror!: Om du lusläser specifikationerna från Nikon (eller vilken tillverkare som helst) så är batterikapaciteten uppmätt med vissa givna villkor. Med dessa villkor så ger kameran detta antal bilder. Visserligen villkor som ingen fotograf i världen kan använda men de är ändå uppmätta efter en standard.

Det beror väldigt mycket på hur du använder kameran: Nu har jag inte D80 men väl D2X och D100 och med D2X så lovar Nikon ungefär samma siffror som för din D80. Under vardagsfotografering för mig så når jag drygt 1000-1200 bilder med ca 25% kvar i batteriet. Med vanlig fotografering avser jag en uppladdning och fotograferande till dess att batteriet behöver laddas på nytt. Det brukar ta ca 2 veckor mellan laddningarna. Använder enbart råfiler.

Vid några tillfällen har jag tömt batteriet under en och samma dag vid tex fotografering av fotbollsturnering och då har jag faktiskt närmat mig Nikons siffror. Som mest har jag lyckats klämma ut drygt 2500 bilder (jpg) ur ett och samma batteri och då med kraft kvar i batteriet. Med min D100 låg jag hela tiden på ca 500-600 bilder mellan laddningarna (råfiler här oxå) och det var ungefär hälften av vad Nikon specifierade (om jag nu minns rätt vill säga)

Det verkar således som om kamerans batteri självurladdar eller att kameran drar ström även i viloläge, Plåtar jag allt på en och samma dag så närmar jag mig som sagt Nikons siffror......

Senast ändrad:
Jag brukar kunna ta ca 700-900, jag använder knappt blixten men skärmen och menyerna används en del. Jag har aldrig kommit upp över 1500 bilder.
/ V

Jag är heller ingen expert på detta. Men det som drar mycket ström är exempelvis:

- Skärmen
- Fokusering
- Ljusmätning
- Blixt

De flesta av dessa funktioner kan stängas av efter en kort stund.

Ställ ner bakgrundsljuset på skärmen och använd skärmen bara när du verkligen behöver.
Ljusmätning kan du stänga av efter ett par sekunder om du inte använder den i ditt fotograferande utan använder mer automatik.
Blixten drar ström. Tryck alltid ner den om du inte använder den.

ANNONS
Götaplatsens Foto