Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas det är rätt forum, var i Nikons meny kan man se hur många exponeringar kameran har gjort. Vad jag förstått så går det till 9999 sedan börjar det om och man får själv hålla kollen, men VAR ser jag det??
Tänker köpa en begagnad D300 där säljaren säger att den endast exponerat strax över 4000 bilder, hur ser man det? Tacksam för svar
Hälsningar Bente

Det ser du inte direkt i kameran utan du måste öppna en bild i datorn för att se det.

Det du tänker på som går till 9999 och nollställs är filnummersekvensen, men den går inte riktigt att lita på heller av någon orsak verkar det som.

Om du har en mac räcker det med att öppna en bild, klicka på cmd + i och så kommer det upp en ruta med info om bilden. Där klickar du på i (info) överst och sedan Exif, så står det bildnummer nästan längst ned.

Om du har windows får du ladda ned ett program för att kunna se det, det finns t.ex. ett som heter Opanda som kan visa det.

Tack, vad glad jag blir, laddat hem det och får upp en massa data som jag inte begriper allt av
men kan det vara under Thumbnail info där finns en siffra där det står Total number of S....18360
har lite svårt för att tolka all info, kan du hjälpa mig?
Bente
Det ser du inte direkt i kameran utan du måste öppna en bild i datorn för att se det.

Det du tänker på som går till 9999 och nollställs är filnummersekvensen, men den går inte riktigt att lita på heller av någon orsak verkar det som.

Om du har en mac räcker det med att öppna en bild, klicka på cmd + i och så kommer det upp en ruta med info om bilden. Där klickar du på i (info) överst och sedan Exif, så står det bildnummer nästan längst ned.

Om du har windows får du ladda ned ett program för att kunna se det, det finns t.ex. ett som heter Opanda som kan visa det.

Du hittar inte ngt som heter shutter count eller liknande? Det är antalet exp. kameran gjort.

Tack, vad glad jag blir, laddat hem det och får upp en massa data som jag inte begriper allt av
men kan det vara under Thumbnail info där finns en siffra där det står Total number of S....18360
har lite svårt för att tolka all info, kan du hjälpa mig?
Bente
Jo, jag skulle tro att det som följer efter punkterna är shutter actuations, alltså ungefär "totalt antal slutaraktiveringar". Det går inte att förstora fönstret eller markera texten för att se vad som kommer fram då?

Siffran 18360 låter som en rätt rimlig siffra också, ungefär vad en normal fotograf tar på ett eller ett par år.

Jo, jag skulle tro att det som följer efter punkterna är shutter actuations, alltså ungefär "totalt antal slutaraktiveringar". Det går inte att förstora fönstret eller markera texten för att se vad som kommer fram då?

Siffran 18360 låter som en rätt rimlig siffra också, ungefär vad en normal fotograf tar på ett eller ett par år.

Tack tror åxå att det är så, kollade av och det stämmer nog bra med det jag fotat-:)
Stort tack
Bente

ANNONS
Götaplatsens Foto